söndag 11 februari 2024

Smakebit på söndagen: Häxjakten av Margit Sandemo

 

Den här helgen har varit lite annorlunda. Istället för att ägna mig åt bloggen, som det var tänkt, så har vi istället äntligen sorterat bland alla kartonger med arvegods som vi har efter våra mammor. Och det är inte lite prylar som vi sorterat, packat om och som nu ska iväg på auktion eller någon säljsajt. Någon som är intresserad av div kaffe/theserviser?
Nu är det i alla fall dags för Smakbit på söndagen, som anordnas av Atridterese med bloggen Betraktninger. Det går ut på att bloggare bjuder på smakbit (utan spoilers) ur boken de läser 

Jag har ju hållit på och läst en bok i sovrummet i vigheter (känns det som) och insåg helt plötsligt att jag nog egentligen kände för att läsa den just nu så ja la den åt sidan (och ska läsa klart vid senare tillfälle) och började istället på boken jag planerat ta som nästa bok. Min smakbit kommer alltså från sidan 97 i Häxjakten (titeln är länkad till Bokus sida där det finns mer info om boken)av Margit Sandemo.


"Silje hade lyckats smuggla till Tengel ett kycklinglår och ett stop vin, som han intagit inne i kojan, medan de andra gjort sig i ordning. Så han var inte alldeles utsvulten, då de skulle tala allvar. Hunger är aldrig ett gott underlag för skarpa tankar. I all villervalla hade de adliga damerna glömt, att också han behövde mat. Kanske de trodde, att trollkarlar inte åt!"




9 kommentarer:

  1. Jag tror inte jag läst något av Sandemo. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Har läst den flera gånger och resten av serien.

    SvaraRadera
  3. Jeg tror jeg har lest hele Sagaen om Isfolket 9 ganger :-O Nå gleder jeg meg til Solens sønn. Jeg vet det ikke er alle som tenker å lese de nye bøkene, men jeg er for nysgjerrig til å la være :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Om serien inte hade varit så evighetslång så hade jag nog funderat på att läsa den.

    SvaraRadera
  5. Sandemo är väldigt populär men de är så många delar...

    SvaraRadera
  6. nej, det är inte alltid en har lust att läsa det en planerat. har inte läst något av Sandemo. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Där finns det ju några delar att ta av i den serien. Ang. serviser så var det ju vanligt som present till förlovning och vigsel i alla fall hos våra mor- och farföräldrar. Vi har bara behållit en av av dem.

    SvaraRadera
  8. Ibland måste man lyssna till vad lässuget säger!

    SvaraRadera
  9. Det är nog tur för mig att jag bor så långt ifrån dig, jag tycker alltid att alla former av koppar och muggar är alldeles oemotståndliga på loppis..
    Sandemos serie har jag läst de flesta i, tror jag, men är inte säker på om jag läst precis alla.

    SvaraRadera