söndag 25 februari 2024

Smakebit på söndagen vecka 8: Brittas arv av Eleonore Holmgren

 

Dags att lägga upp en smakbit från en bok i En smakebit på söndag, som arrangeras av Astridterese med bloggen Betraktninger. Det går ut på att man bjuder på en smakbit (utan spoilers) från en bok man läser. Eftersom min läshastighet än så länge inte är vad den brukade vara så har jag nu bestämt mig för att ta smakbiten från en av böckerna i högen bredvid mig (prio 1) på köksbordet. Smakbiten kommer alltså från sidan 8-9 i Brittas arv  (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)av Eleonore Holmgren


"Han lovar förstås. Susanne har alltid kunna övertala honom. Hon kan vara lite skrämmande när hon sätter den sidan till. Lite som han upplevde hennes mamma Britta, innan han lärde känna henne. Förväntan pirrar i kroppen av tanken på att åka tillbaka till Lindö, även om han vet att det  aldrig kommer att bli samma sak. På Brittas begravning tog han och Karlsson i hand på att han skulle komma tillbaka och jobba hela sommaren. Mikael lovad att det alltid fanns en sängplats som väntade. Det var inte tomma ord från någon av dem, han vet det. Men allt vändes upp och ner av pandemin och allt försvann i sina bubblor. Det var hennes förslag att de skulle bli sambor, fast han ville det lika mycket som hon."

7 kommentarer:

  1. Den här ligger oläst här hemma. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
  2. Jeg har også slike hauger med bøker ... På soverommet; ulest krim, på gjesterommet; uleste romaner og i stua; uleste bibliotekbøker :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  3. Tror inte jag kände till den här boken.

    SvaraRadera
  4. Den här har jag tänkt läsa. Tyckte mycket om ettan.

    SvaraRadera
  5. Helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jag gillade Sista sommaren så jag har nog tänkt läsa den här någon gång.

    SvaraRadera
  7. känner inte till den här boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera