söndag 22 januari 2017

Främlingen av Harlan Coben

Titel: Främlingen
Författare: Harlan Coben
Format: Inbunden
Antal sidor: 351
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"Främlingen dyker upp från ingenstans. Hans identitet och motiv är okända. Men informationen han bär på är obestridlig. Han viskar några ord i ditt öra och försvinner samtidigt som din värld rasar samman.

Adam Price är gift med vackra Corinne, har två underbara söner, ett välbetalt jobb och ett stort hus. Han har ett perfekt liv - tills han möter främlingen. Snart inser Adam att hans äktenskap är baserat på en mörk lögn, och när Corinne försvinner dras han in i en konspiration där människoliv står på spel."

----------------------

Jag läste min första Harlan Coben-bok, Saknar dig, nästan exakt ett år sedan och tyckte den var bra och då var det självklart att läsa den här också.

Om det är något jag verkligen avskyr så är det lögner. Små vita lögner kan jag överse med men stora lögner är nånting jag inte tål. Oftast är det ju också så att den där stora lögnen kanske inte hade behövts utan den kom till i onödan bara för att lögnaren ville vara säker på att få sin vilja fram. Det värsta är ju att om, eller rättare sagt när lögnen avslöjas så blir situationen betydligt värre än om man inte hade ljugit från början.
Främlingen handlar om lögner och det är verkligen inga små, vita lögner utan riktigt stora sådana. Det jag ända från början blev nyfiken på motivet för avslöjandena och det är det som driver mig framåt i berättelsen. Boken är ju inte precis förutsägbar, vilket alltid är positivt för mig, men jag blev lite besviken ändå, upplösningen blev lite av ett platt fall i mina ögon

Främlingen är lättläst, spännande och med ett bra tempo i berättelsen och jag tycker den är helt OK, men an någon anledning (som jag inte vet vad det är just nu) jag tycker inte riktigt lika mycket om den som jag tyckte om Saknar dig. Jag vet ju nu att böcker av den här författaren passar för mig så jag ser fram emot att det kommer ut fler av dem och jag är också lite sugen på att leta rätt på några av hans tidigare böcker som jag inte läst ännu.


Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Min recension av författarens förra bok

Saknar dig

Mer info om författaren och hans böcker finns på Harlan Cobens websida


Främlingen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



2 kommentarer:

  1. Lenge siden jeg har lest noe av Harlan Coben. Leste mye av ham før og trengte en pause. Mine favorittbøker av ham er The Woods og Hold Tight. De er virkelig spennende:)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst alla Cobens böcker, denna blir lite av en mellanbok men ändå tillräckligt spännande för att hålla hela vägen tycker jag =)

    SvaraRadera