söndag 1 januari 2017

Sattyg av Mikael Strömberg

Titel: Sattyg
Serie: Martungan, del 1
Författare: Mikael Strömberg
Format: Häftad
Antal sidor: 156
Förlag: Andra Världar förlag
Recensionsexemplar

"Det är sommarlov. Systrarna Minna och Sanna ska tillsammans med pappa tillbringa några dagar på Martungan, där de övertagit ett torp efter en avlägsen släkting

Men något mystiskt pågår på ön. Människorna är underliga och skygga, allt tycks förfalla och redan första natten känner de en obehaglig närvaro.

Minna och Sanna bestämmer sig. De måste ta reda på vad som händer, och vad det är som besöker dem om nätterna."

----------------------

Sattyg är första delen i serien om Martungan. När jag fick förfrågan från författaren om att läsa den här boken var jag först lite tveksam i och med att den inte tillhör en genré som jag läser speciellt ofta. Men på ett sätt var det nog just därför som jag bestämde mig för att ta emot den - det är dags att jag tar mig an lite ungdomsböcker också och bekantar mig med den genrén. Och eftersom det här är en skräckis för 9-12 åringar så kändes det som att den inte skulle vara alltför skrämmande för mig.

Minna och Sanna känner jag igen direkt från när jag var i den åldern - hur kul är det att åka ut på landet med familjen? Man ser framför sig urtråkiga dagar med ingenting att göra och med föräldrar som pinsamt hurtigt försöker få en intresserad.
När sen det läskiga börjar så blir det spännande med råge. Många miljöer här känns väldigt välbekanta för mig och det ökar nog kusligheten eftersom jag nästan kan se framför mig hur det ser ut. Men så kommer ju författaren från Norrtälje och det var vid kusten utanför Norrtälje som jag tillbringade mina somrar.

Jag kan tänka mig hur spännande den här boken är för 9-12 åringar med tanke på hur spännande jag tycker den är. Och visst, den passar nog perfekt för den målgruppen men jag tycker nog att den också passar för vuxna, speciellt sådana som har en lika vilt galopperande fantasi som jag. Inte nog med att boken är spännande, den är också väldigt underhållande för mig som vuxen.

Jag är faktiskt förvånad över hur mycket jag tycker om den här boken och vill gärna fortsätta läsa den här serien för att få reda på vad som händer sedan. Faktiskt så tycker jag så mycket om den här boken att den åker direkt in bland mina favoriter och jag utser den också till Månadens bästa bok i december.

Tack Mikael Strömberg för rec.exet!


Sattyg finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad
Bokus Häftad
CDON Häftad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar