söndag 29 januari 2017

Skuggorna vänder tillbaka av Olivier Truc

Titel: Skuggorna vänder tillbaka
Serie: Klemet och Nina, del 2
Författare: Olivier Truc
Format: Pocket
Antal sidor: 447
Förlag: Pocketförlaget


"Det är vår i norr och ljust dygnet runt. Klemet Nango har återigen blivit en människa med en skugga.
I Hammerfest vid Barents hav jobbar man för att bli det arktiska svaret på Dubai. Men de samiska renägarna och deras traditionella livsstil står i vägen.
Vid Vargsundet sker plötsligt ett antal tragedier efter varandra. En renflocks simtur över sundet kostar en renuppfödare livet. Kort därefter hittas en politiker död i närheten av en helig klippa. Fler misstänkta dödsfall följer och konflikterna mellan renägarna och stadens övriga befolkning eskalerar.
Klemet Nango och Nina Hansen från Renpolisen ansvarar för utredningen. Långsamt växer en historia om ära och hämnd fram."

---------------------------

Jag blev både fascinerad och imponerad av den första delen, Fyrtio dagar utan skugga, och kände att jag måste fortsätta att följa serien. Det tog visserligen lite tid innan jag skaffade del två, men köpa den, det skulle jag.

Den här gången är handlingen förlagd till Hammerfest i den norska delen av polcirkeln och Sápmi (området som omfattar landområden i fyra länder och där samerna bor). Och eftersom det handlar om "den norska oljan" tycker jag det är lite extra intressant eftersom jag inte vet så mycket om hur det hela började

Jag gillar ju Klemet Nango bäst även om Nina är helt OK också. I den här boken får  Nina stå i rampljuset  och Klemet finns lite mer i bakgrunden och det fungerar bättre än vad jag hade förväntat mig.

Jag är fortfarande enormt imponerad över den bakgrundsresearch som författaren måste ha gjort när det gäller samer och den samiska kulturen överhuvudtaget. Det är inte utan att man blir sugen på att läsa och lära sig mer om det.

Själva berättelsen är intressant men mest för den inblick man får i samekulturen, varken brottet eller uppklarnandet är inte sådär hårresande spännande precis. Men för min del gör det ingenting, det finns så mycket annat i boken som jag tycker är intressant att jag definitivt vill fortsätta läsa om Klemet och Nina.

Min recension av del 1

Fyrtio dagar utan skugga



Skuggorna vänder tillbaka finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


3 kommentarer:

  1. Den ligger i min boktrave och väntar. Jag gillade också första delen och ser fram emot att läsa del två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förtjust i dem här böckerna.

      Radera