söndag 8 januari 2017

Med Albert i baksätet av Homer Hickam

Titel: Med Albert i baksätet
Författare: Homer Hickam
Format: Pocket
Antal sidor: 396
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"När Elsie gifter sig med Homer får hon en minst sagt udda bröllopspresent av sin tidigare fästman. En alligator vid namn Albert, som får bo i badkaret i parets enda badrum. Elsies liv som hustru till en kolarbetare i depressionens West Virginia är allt annat än glamoröst, och den stora reptilen påminner henne ständigt om den tillvaro hon kunde ha fått om hon gift sig med skådespelaren Buddy istället. När alligatorn en dag hugger tag i Homers byxor, ställs Elsie inför ett val: sin man - eller Albert. Hon inser att det enda rätta är att sätta alligatorn i baksätet på bilen och köra den hem..."

-----------------------

Ett till av mina svagheter när det gäller böcker är berättelser där djur är inblandade. Visserligen brukar sådana böcker ofta också vara "snyftare", men det gör ingenting. I den här boken är djuret en alligator och det var så ovanligt att det lockade lite extra.

Varje kapitel i den här boken är en episod som inträffar på Elsies och Homers resa till Florida. De små berättelserna är väldigt charmiga, roliga och med tidstypiska detaljer som man läst om i andra böcker om depressionens Amerika. Det är spritsmugglare, filminspelningar, strejker osv osv osv. Och efter varje kapitel/episod fortsätter resan mot nya äventyr och mot Florida.

Den jag är väldigt förtjust i är faktiskt Albert, hans breda leenden och hans olika läten. Homer är lite intetsägande och emellanåt får jag känslan av att jag skulle vilja putta till honom och säga åt honom att rycka upp sig och vara lite mer bestämd. Elsie har huvudet uppe bland molnen och vet inte vad hon vill, eller rättare sagt, hon vill alltid ha det hon inte kan få. Överhuvudtaget tycker jag att jag lär känna personerna väldigt väl.

Trots att jag alltså är väldigt positiv till den här boken så har jag svårt att bestämma mig för om jag gillar den eller inte. De små episoderna är verkligen både charmiga och roliga, men samtidigt blir det lite för mycket av det goda för mig. Jag tror att jag hade föredragit att läsa den här som en följetong, med ett kapitel lite då och då och inte som nu allt i ett sträck. Som det är nu så är det kul att läsa om ett äventyr men när resan fortsätter och man kommer till nästa episod så blir jag lite otålig "inte en till..." i o m att jag upplever episoderna på något sätt som lite fristående.
Det är enormt irriterande att inte kunna bestämma sig eftersom jag ändå gillar varje episod för sig, det är bara sammantaget som jag upplever att det blir lite för mycket av det goda.





Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!




Med Albert i baksätet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar