torsdag 19 januari 2017

Hett i hyllan #75




Maken är hemma med en rejäl förkylning så han gick alltså inte upp vanlig tid i morse. Det var ju helt obegripligt för pojkarna som såklart väntade på morgonmaten så nu skulle husse väckas. Alltså satte serenaden igång vid 04.30 och inte nog med att husse vaknade men de lyckades såklart väcka matte också. Fördelen för mig är att jag somnar om väldigt fort så länge jag inte går upp, så det var bara att sjunka djupare in i sängen och fortsätta sova. Husse å andra sidan fick snällt gå upp och ge "de svältande katterna" i Uppsala mat.

Men nu har vi gått upp och vi har t o m hunnit fika och få undan en del saker så då kan jag sätta igång med mitt. Och först i tur är Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------

Den här gången har jag plockat fram en av böckerna jag vann i december 2013 i Bonnierpockets utlottning på Facebook.
Jag vann 8 böcker ur Klassikerserien och tyvärr var fyra av dem dubletter till böcker jag redan hade hemma. Men fyra hamnade direkt i olästa-hyllan. Och där har de också blivit kvar - olästa. En av de fyra är




Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall Ititeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)











Den här boken har jag gett mig faan på att läsa, har bara läst en bok av Thorvall tidigare och jag känner att jag behöver mer kött på benen innan jag vet om hon är något för mig eller inte. Så den här stannar i bokhyllan tills jag har läst den, och vem vet, den kanske t o m hamnar bland "behålla"-böckerna efter att jag läst den.


6 kommentarer:

  1. jag har nog den fortfarande oläst i bokhyllan, gillade dokumentären om hennes liv.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag läste den som tonåring men jag är inte helt säker på den saken. Det kan vara att jag har hört och läst om den också...

    SvaraRadera
  3. Har läst nåt av Thorvall men det var länge sen.

    SvaraRadera
  4. Det där är en bok som jag tänkt läsa. Omslaget är dödsläckert :)

    SvaraRadera
  5. Det här är ju en sådan där författare som jag inte är säker på om jag har läst något av eller om jag bara känner igen hennes eftersom jag har sett hennes illustrationer.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte läst något av Thorvall, att döma av det som skrivits om henne så är jag nog inte så intresserad. Men omslaget är verkligen snyggt.

    SvaraRadera