söndag 5 augusti 2018

En smakebit på søndag - Öppnas i händelse av min död

Det blev äntligen lite svalare och lördagen var det  riktigt dräglig temperatur, ungefär som en normal sommardag. Men nu när kroppen till viss del vant sig vid de högre temperaturerna kändes  24-25 grader nästan lite kallt och inte riktigt så behagligt som jag hade väntat mig. Men jag klagar inte, bättre såhär än att det är så varmt att man knappt orkar hålla sig upprätt. Söndagen ska enligt väderprognosen bli ännu svalare och det känns inte så dumt. Bättre det än den där hettan. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

----------------------

Min smakbit kommer från sidan 11 i Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)


"Kuvertet var täckt av ett tunnt lager grått damm. Texten på framsidan var skriven med en raspig blå kulspetspenna i en handstil lika välbekant som hennes egen. Hon vände på det. Det var förseglat med en bit gulnad tejp. När skrevs det? Det kändes gammalt, som om det skrivits för åratal sedan, men det var omöjligt att veta säkert. 
Hon skulle inte öppna det. Att öppna kom inte på frågan. Hon var den mest beslutsamma människa hon kände och hon hade redan bestämt sig för att inte öppna brevet, så det var inte mer med det.
Fast ärligt talat var det väl inte hela världen om hon öppnade det? Vilken annan kvinna som helst skulle öppna det på stört. Hon listade sina vänner i huvudet och vad de skulle svara om hon ringde dem nu på direkten och frågade vad de tyckte."




















12 kommentarer:

  1. lite nyfiken på denna, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Den ligger och väntar på min läsplatta :)

    SvaraRadera
  3. Den här boken gillade jag mycket!
    Här är det riktigt svalt idag.

    SvaraRadera
  4. Takk for smakebit på denne boken som jeg ikke har hørt om :)

    SvaraRadera
  5. Känns som att alla läste den här ett tag. :D Jag har inte läst den än, men funderar på att göra det. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den här har jag stående i bokhyllan. Vet inte när den skall bli läst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Den vill jag nog kolla upp, har inte läst författaren, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  8. Läste om den för några år sedan men tror inte riktigt det är min grej.

    SvaraRadera
  9. Kom inte långt i denna, varför vet jag inte, var väl antagligen inte i min smak. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Den där har jag kikat på ibland. Men inte läst.

    SvaraRadera