torsdag 2 augusti 2018

Hett i hyllan #155


Istället för hett och soligt är det kvavt och klibbigt idag och det var inte riktigt den förbättringen i vädret jag hade önskat. Men det känns ändå som att det här är lite lättare att stå ut med än hettan. Dagen på bloggen börjar med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------

Den här gången har jag plockat fram en bok som inte är ett loppisfynd


Mannen som slutade ljuga av Dan Josefsson (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Baksidestext:
Sture Bergwall, alias Thomas Quick, erkände 39 mord och dömdes för åtta. Efter att domarna avslöjats som århundradets rättsskandal har han friats i en världsunik resningsprocess. Idag vet vi att sex tingsrätter blev förda bakom ljuset. Men en fråga förblev obesvarad: Varför blev domstolarna lurade?
Runt Sture Bergwall fanns en sammansvetsad grupp bestående av en åklagare, en förhörsledare, en advokat och en minnesforskare från Stockholms universitet. Vad drev dem att i åratal turnera runt med en drogad, fabulerande människa i förvissning om att han var en seriemördare? Hur kunde deras tro vara så stark att några till och med ljög i rätten för att få Sture Bergwall fälld?
I prisbelönta Mannen som slutade ljuga löser Dan josefsson gåtan. Med hjälp av walraffande och en omfattande research finner han spår som leder till ett mottagningsrum på Norrtullsgatan i Stockholm. Där arbetade en kvinna i 80-årsåldern som var psykoanalytiker. Sture Bergwall var hennes patient. Terapeuterna på kliniken i Säter var bara kvinnans redskap, och hennes analyser styrde polisens tänkande. Utan den gamla damen hade seriemördaren Thomas Quick aldrig skapats."



Den här boken köpte jag 2014 på Matmässan av alla ställen. Av någon underlig anledning hade ett av företagen en monter där de sålde massor med pocket väldigt billigt. Självklart kunde jag inte motstå frestelsen, speciellt som det fanns en hel del titlar som jag gärna ville läsa. Jag köpte tre pocket och två av dem har jag läst men den här har blivit kvar oläst i bokhyllan. Jag kommer ju ihåg hela härvan med Thomas Quick/Sture Bergwall och tyckte det skulle vara intressant att läsa om den men orsaken till att jag inte läst boken är nog det gamla vanliga "tiden räcker inte till". Jag tycker nog fortfarande att det skulle vara intressant att läsa boken men jag börjar tvivla på att jag någonsin kommer att gra det.




6 kommentarer:

  1. tror inte jag vill läsa mer om honom

    SvaraRadera
  2. Frågan är ju intressant men jag tror inte att jag vill läsa den. Kanske lämna den vidare till second hand? Det finns säkert människor där ute som skulle vilja läsa den.

    SvaraRadera
  3. Det gäller att välja vilka böcker vi läser eftersom vi inte hinner med allihop. Om den inte lockar tillräckligt så gör som Mösstanten föreslår och skänk bort den!

    SvaraRadera
  4. Väldigt intressant, men jag vill inte heller läsa om honom. Han har fått tillräckligt med uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  5. Den här boken står även i min bokhylla och samlar damm. Intressant ämne dock. Läste en annan bok om Quick för flera år sedan och den var väldigt intressant. Skall försöka läsa även denna någon gång.

    SvaraRadera
  6. Ja, det där är ju en underlig historia. Ingen jag lockas av dock.

    SvaraRadera