torsdag 23 augusti 2018

Hett i hyllan #158


Torsdagen börjar med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-------------------------

Jag har plockat fram ett riktigt gammalt loppisfynd


Den sjätte passageraren av Theodor Kallifatides
Baksidestext:
"En vacker augustisöndag störtar ett litet propellerplan på väg mot Bromma flygplats i sjön Getaren. Sju kroppar dras ur vraket, bland dem en mörkhyad pojke i 12-13-årsåldern. Vem var han? Vem reste han med? Vem väntade på honom?
Det blir 33-åriga kriminalkommissarie Kristina Vendel och hennes medarbetare på Huddingepolisens rotel 6 som ska lösa fallet. Mörka, gåtfulla skeenden och strömningar i ett föränderligt Sverige blottläggs under oavbrutet stigande spänning."




Den här köpte jag 2013 på bakluckeloppisen på Ulva kvarn och jag tror att det berodde till stor del på författarnamnet, jag brukar gilla Kallifatides böcker. Det här är en kriminalroman och i mitt huvud passar de två orden, kriminalroman och Kallifatides, inte riktigt ihop. Men jag gillar ju udda böcker så jag är inte förvånad alls att jag köpte boken. Jag är fortfarande lika nyfiken så det ska nog inte dröja alltför länge innan jag läser Den sjätte passageraren.


4 kommentarer:

  1. Kallifatides har jag inte läst något av. Av någon anledning har jag fått för mig att han inte är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde prova! Han har ju skrivit så många olika slags böcker så kanske någon skulle passa dig.

      Radera
  2. Känner igen författarnamnet men har inte läst någon av hans böcker. Men denna låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli intressant att läsa den eftersom jag aldrig förknippat Kallifatides med kriminalromaner.

      Radera