torsdag 23 augusti 2018

Recension: Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty

Titel: Öppnas i händelse av min död
Originaltitel: The Husband's Secret
Författare: Liane Moriarty
Översättning: Eva Johansson
Format: Inbunden
Antal sidor: 345
Förlag: Albert Bonniers förlag
Hyllvärmare 2018

"Cecilia har allt. Hon är lyckligt gift med John-Paul, har tre vackra döttrar och driver ett framgångsrikt företag. Hennes liv är lika välorganiserat som hennes skafferi och hon är engagerad i det mesta som försiggår i den stillsamma villaförorten till Sydney där familjen bor.
En dag hittar Cecilia av en slump ett förslutet brev. På kuvertet känner hon genast igen John-Pauls handstil: Till min hustru, Cecilia Fitzpatrick. Öppnas i händelse av min död. Det är ett brev som det aldrig var tänkt att hon skulle läsa. Och när hon väl öppnat det kommer ingenting längre vara som förut."

---------------------------------

Ett tag såg jag den här författarens böcker överallt på bloggarna och självklart blev jag nyfiken. När jag sen hittade den här boken på bokrea så var det dags för mig att själv läsa och se vad jag tyckte.

Jag är småförtjust i böcker där handlingen utspelar sig i Australien, just det landet känns på något sätt annorlunda och smått exotiskt. Även om allt utspelas i nutid så finns det ju skillnader mot hur det är här i Sverige, t ex hemmafruar finns det nog ganska få kvar av här. Tupperwaretrenden kommer jag så väl ihåg och har faktiskt själv varit på ett Tupperwareparty som svägerskan höll. Men jag förstod faktiskt inte riktigt den där fanatiska förtjusningen i de plastbehållarna, hur praktiska de än var, de kostade skjortan och bara tanken på att ha en specifik plastbehållare för varje enskild livsmedel fick mig att svettas.

Det som sätter igång händelseförloppet är såklart det där olycksaliga brevet som Cecilia hittar. Jag måste medge att jag nog inte ens funderat på att inte öppna brevet. Parallellt med Cecilias berättelse får man också ta del av Tess och Rachels berättelse som alla på något sätt hänger ihop med innehållet i brevet.

Öppnas i händelse av min död är en lättläst, intressant och underhållande berättelse och jag förstår helt och hållet att många tycker att den är superbra. För mig blev den tyvärr en liten besvikelse, jag hade väntat mig mer med tanke på hur hypad den var när den gavs ut. Men den får mig att bli sugen på att läsa fler böcker av den här författaren.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mer om författaren och hennes böcker finns på Liane Moriartys websida


Öppnas i händelse av min död finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok


2 kommentarer:

  1. Har två olästa böcker av författaren i bokhyllan men kanske skulle ge mig på dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog läsa någon till av henne.

      Radera