tisdag 21 augusti 2018

Recension: Dött vatten av Ann Cleeves

Titel: Dött vatten
Originaltitel: Dead Water
Serie: Andra Shetlandskvartetten, del 1
Författare: Ann Cleeves
Översättning: Jan Järnebrand
Format: Inbunden
Antal sidor: 392
Förlag: Albert Bonniers förlag
Hyllvärmare 2018

"En journalist hittas död på en båt i en marina på den största av Shetlandsöarna. Den unga kommmissarien Willow Reeves från en ö i Yttre Hebriderna får hand om fallet, men kriminalaren Jimmy Perez som har både erfarenheten och lokalkännedomen engagerar sig också i utredningen.
Markham, den dde journalisten, kom ursprungligen från Shetlandsöarna men hade lämnat dem för många år sedan och gjort karriär i London. Varför återvände han? I Markhams förflutna finner Reeves och Perez en skandal med en ung flicka, men deras sökande för dem också till Sullum Voe, centrum för Shetlands olje- och gasindustri i Nordsjäön. Och när ytterligare ett mord inträffar blir frågorna fler."

--------------------------------

Jag har läst första Shetlandskvartetten (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) och tyckte verkligen om den serien. När jag såg att det kom en andra Shetlankvartett ville jag såklart läsa den också och köpte sen första delen, men den har fått vänta ett tag medan jag började läsa serien om Vera Stanhope. Nu var det i alla fall dags att sätta igång med andra Shetlandsserien.

Jag har gillat Jimmy Perez ända från början och jag tycker fortfarande väldigt bra om honom trots att han är ännu dystrare i den här boken än i de tidigare. Jag har nog vant mig vid att han för det mesta är mer eller mindre dyster och mörk till sinnes, det fungerar ju för den karaktären.
Willow Reeves, den nya karaktären, tycker jag om direkt och jag hoppas få läsa mer om henne i kommande böcker.

Det som redan från början fascinerade mig med de här böckerna är såklart miljön. Den karga miljön på Shetlandsöarna fascinerar mig och får mig att vilja åka dit och se allt i verkligheten. Nånting som också är intressant är ju hur miljön formar människorna och i de här böckerna märks det ju ganska tydligt att kargheten inte inskränker sig till bara miljön.

De här böckerna kännetecknas inte av högt tempo och mycket action utan de är väldigt lågmälda och ganska långsamma och det fungerar faktiskt väldigt bra för mig, till viss del är det kanske det som också är en del av tjusningen för mig med dem.

Nu måste jag se till att skaffa de andra delarna i den här kvartetten också för jag vill definitivt läsa hela serien.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ann Cleeves websida


Mina recensioner av böckerna i första Shetlandskvartetten

Svart som natten
Vita nätter
Rött stoft
Blå gryning

Mina recensioner av böckerna i serien om Vera Stanhope

Dolda djup
Döda talar inte
Glasverandan

Dött vatten finns att köpa hos t ex

Adlibris Pocket/E-bok
Bokus Pocket/E-bok
CDON Pocket/E-bok





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar