onsdag 29 augusti 2018

Kulturkollos veckoutmaning vecka 35: En veckoutmaning att minnas



Då är det dags att delta i Kulturkollos veckoutmaning. Den här gången handlar det om minnen

Veckans utmaning handlar förstås om minnen eftersom vi pratar nostalgi den här veckan. Och nu vill jag att ni delar med er av era egna kulturella minnen. Ta en titt på listan nedan och välj ut vilka du vill svara på. Alla eller en – du väljer själv! 

-------------------

Dina tre bästa låtar att gråta ut till efter att det tagit slut med pojk/flickvännen?
Hade inga såna låtar för det var alltid jag som gjorde slut och jag var bara nöjd med att ha blivit av med pojkvännen i fråga. Inga tårar alls alltså...



Första egna inhandlade skivan (SP/LP/CD/whatever men kom inte dragande med spotifylistor, va?)
Det kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg men jag undrar om det inte var Ted Gärdestad. 
Tidstypiska modeplagget/modedetaljen du verkligen minns att du hade och var stolt och glad över
Mina första tajta jeans. Ett par gröna som var så tajta att enda sättet att få dem på sig var att ligga på rygg på golvet. Och såklart mina första svarta träskor som jag lyckades slita ner sulan på hälen så mycket att frt knappt var nånting kvar. Jag har aldrig varit mycket för mode utan gick oftast i det jag tyckte var fint och struntade i alla modemåsten, men när axelvaddarna kom så var jag otroligt lycklig över min första klänning  i 50-talsmodell men med gigantiska axelvaddar 
Den första ”riktiga” boken du läste själv (bestäm själv vad som är ”riktig”, om det innebär mer text eller svårare meningar, men alltså boken du kände att du verkligen var stolt över att ha klarat av)
På den tiden fanns inte sk ungdomsböcker utan först var det barnböcker och sen gick man över direkt till vuxenböcker. Så jag läste vuxenböcker redan mycket tidigt, och kommer nog inte ens ihåg vilken som var den första. Den jag var mest stolt över var när jag klarade av Gulagarkipelagen av Solsjzenitsyn när jag var i 15-årsåldern.
Favoritdoft schampo/deo
När det gäller schampo så skulle det dofta antingen jordgubb eller äpple, jag älskade äppeldoften. När det gäller annat så var det Date eller Charlie som gällde.
Godnattsagan som lästes tusen gånger
Björken och stjärnan av Topelius. Numera finns den på nätet i en kortare version, den ursprungliga var mycket längre och mer spännande.  Först fick mamma läsa den ett antal gånger och när jag väl började läsa själv så fortsatte jag läsa den lite då och då.
Bokserien du läst om och om igen
Har nog aldrig läst om speciellt många böcker (med några undantag) och det är först numera som jag ens följer bokserier.
Det här godiset minns jag!
Gröna grodor! När jag flyttade till Sverige så var det första gången jag såg (och besökte) en godisbutik och jag fascinerades av gelegodis, såsom gröna grodor, gelehjärtan, gelehallon osv osv. Gröna (och numera också svarta) grodor köper jag fortfarande när det är dags för lösgodis. 
TV-serien du fortfarande vill se om
Jag tittade inte mycket på tv då heller men serien som hela familjen (inkl jag) följde var Macahan

Det här är den godaste GB-glassen genom tiderna
Top Hat, troligtvis för att den är förknippad med så många minnen. Top Hat var min farfars favoritglass och om han gick iväg för att köpa glass åt alla så visste man att han skulle komma med Top Hat åt alla oavsett vad man sagt att man ville ha.
Filmen ”alla” såg och vad du tyckte om den
Exorcisten som alla tyckte var jättebra och läskig. Och jag tyckte den var löjlig.
Färger på badrummets inredning där hemma när du var barn?
Inga konstigheter eller tidstypiska färger utan alltid vitt. Jag har väl haft tur med det 

3 kommentarer:

  1. Älskar ditt svar på musik/pojkvänsfrågan!!!! (Jag hade minsann tre låtar att dra upp ...)

    SvaraRadera
  2. Funderade också på om det inte kanske var Ted Gärdestad som var egna första skivan som inhandlades. Inte alltid lätt att minnas allt. ;)

    SvaraRadera
  3. Älskar minnet av din farfar när han kom med Tophat till alla för att det var hans favoritglass...! :) :) Sådär funkade min mamma också, nämligen. Hon älskade chokladdoppad vanilj (tror det fanns någon pinne som hette typ Cassata som dessutom hade syltade körsbär i mitten) och tänkte att då gjorde hela världen det också och köpte det till oss barn även om vi tjatade om isglassar och strutar.

    SvaraRadera