måndag 6 augusti 2018

Recension: Ekon av längtan av Tamara McKinley

Titel: Ekon av längtan
Originaltitel: Echoes from Afar
Författare: Tamara McKinley
Översättning: Eva Haskå
Format: Inbunden
Antal sidor: 327
Förlag: Bokförlaget Forum

"Den unga sjuksköterskan Annabelle Blake har tagit sin tillflykt till Paris efter att illasinnade rykten har förstört hennes möjligheter att fortsätta arbeta i London. Det är 1930-tal och i stadens konstnärskretsar träffar hon Etiennes och Henri. De för ett utsvävande liv bland vänner på caféer och kvarterskrogar. Annabelle förtrollas och låter sig svepas med - men allt får ett abrupt slut när hon värvas som fältsjuksköterska under det spanska inbördeskriget och möter en ny och skrämmande verklighet.
Långt senare kommer den unga konstnärinnan Eugenie till Paris och förälskar sig i staden, precis som hennes mamma, Annabelle, gjorde. Det bohemiska konstnärslivet lockar även Eugenie - men skuggan av det förgångna rymmer hemligheter som vänder upp och ner på tillvaron."

-----------------------

Jag har alltid tyckt om Tamara McKinleys böcker och när jag såg den här på en bokrea så var jag såklart tvungen att köpa den. För mig är den här författaren starkt förknippad med Australien så jag blev lite förvånad när jag såg att handlingen i boken utspelar sig mest i Frankrike och Spanien, men det gjorde mig också mer nyfiken på boken.

Boken består av en "dåtid", Annabelles berättelse och en "nutid" om dottern Eugenie, och man vet i stort sett hur det hela hänger ihop, det är bara detaljerna i kvinnornas berättelser som behöver berättas.
Tamara McKinley har en förmåga att måla upp miljöer, som här 1930-talets Paris och inbördeskrigets Spanien, som gör att man förflyttas rakt in i den miljön och lever med bokens karaktärer.  Men jag hade gärna sett att det funnits mer om Spanientiden i boken, den perioden svishar lite väl snabbt och obemärkt förbi tycker jag.

Visst är berättelsen väldigt förutsägbar och man kan i förväg räkna ut det mesta, men det stör mig inte alls, det finns tillräckligt med komplikationer och spänning i berättelsen för att jag inte ska tappa intresset. Ekon av längtan är en lättläst bladvändare som passar perfekt att drömma bort sig en stund med.

Jag har bjudit på en smakbit från den här boken i ett annat inlägg HÄR


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Tamara McKinleys websida



Andra böcker av Tamara McKinley jag recenserat

Jakaranda
Matildas sista vals
Gryningstimmen
Den svarta opalen
Landet bortom haven
Vågornas viskningar

Ekon av längtan finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Storpocket/Pocket/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar