onsdag 12 december 2018

Recension: Hämnden bär Prada av Lauren Weisberger

Titel: Hämnden bär Prada
Originaltitel: Revenge Wears Prada
Författare: Lauren Weisberger
Översättning: Katarina Jansson
Format: Pocket
Antal sidor: 438
Förlag: Norstedts förlag
Hyllvärmare 2018

"Det har gått nästan tio år sedan Andy Sachs slutade på jovbbet som "miljoner flickor skulle dö för" - assistent till Miranda Priestly på Runway. En dröm som visade sig vara en mardröm. Andy och Emily, hennes tidigare assistentkollega, har sedan dess startat ett framgångsrikt bröllopsmagasin. Andy ska gifta sig med sitt livs kärlek Max Harrison, självsäker, framgångsrik och ursnygg. Hennes lycka är gjord.
Så en dag får tjejerna ett anbud om att sälja tidningen och tillvaron ställs på sin spets. Andy misstänkte aldrig att hennes ansträngningar att skapa ett nytt liv skulle leda henne tillbaka till det mörker hon knappt undkom för tio år sedan - och tillbaka i klorna på djävulen själv..."

--------------------------

Jag läste första boken, Djävulen bär Prada, för länge sen och tyckte väl den var OK, men inte så mycket mer. Sen såg jag såklart filmen också, som jag tyckte var bättre än boken och det var mest på grund av Meryl Streep, hon var så precis så fruktansvärd som jag hade föreställt mig Miranda Priestly. När jag sen hittade den här pocketen i en fyndlåda för 10,- så var jag tvungen att köpa den.

När jag läste boken nu så var det faktiskt Meryl Streep jag hela tiden såg framför mig, hennes minspel och hennes röst, så fort det handlade om Miranda Priestly. Jag förstår helt och fullt att Andys tankar kring själva uppköpet, jag skulle nog ha känt likadant.

Djävulen bär Prada passade perfekt för mig som sängläsning. Den var precis lagom lättläst och underhållande för att jag skulle kunna läsa ett par sidor och sen lägga ifrån mig den när det var dags att somna.

Den här boken köpte jag 2017 så den ingår i utmaningen Hyllvärmare 2018. Lista på de hyllvärmare jag läst och som ingår i utmaningen finns under fliken Utmaningar 2018

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lauren Weisbergers websida

Hämnden bär Prada finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok
CDON E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar