Recension: Verarnas drottning av Joseph A. Davis

Serie: Markus av Trolyrien, del 2
Målgrupp: 12-15 år
Författare: Joseph A. Davis
Format: Kartonnage
Antal sidor: 352
Förlag: Pärlan förlag

"Visserligen utropade kung Josua den unga kvinnan Diomeda till arvtagare av tronen i Valarien, men istället har hon drivits i exil. Albrak är på flykt undan Greve Stronius Pärlehand, som har makten i riket och smider ränker som kan betyda undergång för Valarien. Verflickan Llasa räddas till livet av Albrak när monstret anfaller dem och nu följer hon honom som hans personliga tjänare. Denna oförutsedda trio söker tillsammans upp kkréernas matriark som vill prata om Valariens framtid. Resan för dem genom den brännande öknen till Sirana, en glittrande stad av glas.
Nu står mycket på spel för Valarien. Vem ska regera? Kan Diomeda finna sin väg? Vilka planer har den gåtfulla och mörka ökengudinnan Sirana för Albrak? Och vilken roll spelar Markus av Trolyrien i allt detta?"

---------------------
Jag läste första delen i den här serien tidigare i höstas och tyckte om den och fick sen förfrågan om jag ville läsa nästa del också. Självklart ville jag det, för trots att målgruppen är 12-15 år så var första boken så underhållande att den även funkar för vuxna.

I den här boken kommer inte Markus in i handlingen förrän i slutet men det räckte gott och väl med det för att "knyta ihop" böckerna. I den här boken är det verflickan llasa, som jag fastnade väldigt mycket för. Hennes funderingar kring folk och annat de möter under resans gång får mig att fnittra fler än en gång och hon är annars också en tuff och påhittig tjej som man inte kan låta bli att gilla.

Det här är en lite allvarligare bok än den första delen i serien, men att jag tycker det kan bero på att det var i första boken jag kom i kontakt med en del smått komiska seder i den här världen. Som tur är så blir det ändå aldrig för allvarligt utan det dyker hela tiden upp smått humoristiska inslag i berättelsen och det får mig att även uppskatta de allvarligare delarna.

Verarnas drottning är en lättläst och underhållande berättelse som tilldrar sig i en minst sagt annorlunda värld befolkad med en hel del udda och roliga karaktärer. Nu är jag väldigt nyfiken på vad som kommer att hända i nästa del i serien.

Tack Joseph A. Davis för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Joseph A. Davis websida

Min recension av första delen i serien