Recension: Den himmelske Fåröherden av Ronnie G. Lundin

Titel:Den himmelske Fåröherden
Serie: Hamarsman
Författare: Ronnie G. Lundin
Antal sidor: 407
Förlag: Vaktel förlag

"När herr Johan meddelade krigsutbrottet i kyrkan bara någon vecka efter det svenska anfallet hördes ett klagoskrik från en församlingsmedlem. Det var Bondanshustrun som jämrande föll ihop och fick hjälpas upp av de närmast stående.
- Ve oss, ve oss, ve mig stackars kvinna. Min make och hans bror är i Stockholm för att sälja strömming. Jag får aldrig se dem igen. Hur ska det gå för mig? Ve mig, ve mig."

-------------------
Jag har läst två av böckerna i den här serien tidigare och gillat dem så när jag fick erbjudande om den här så tackade jag såklart ja.

Den himmelske Fåröherden  berättar om prästen Johan Berntson och hans liv på Fårö.  Även i den här boken är personbeskrivningarna makalösa och jag blir emellanåt full i skratt när jag läser om herr Berntson, hur pompös han är och hur han hela tiden tycker sig vara lite förmer än alla andra, trots att han ger efter för ena frestelsen efter den andra.

Man får också läsa hur hårt livet var på 1600-talet för gotlänningar/Fåröbor, hur de fick slita ont för brödfödan och skattades nästan till döds när svenskarna tog över Gotland. Visserligen berodde nog en del på ohederliga myndighetspersoner, men för det vanliga folket spelade det ingen roll vem det var som tog pengarna/skatterna/avgifterna för vem det än var som stoppade pengarna i fickan så var det ändå folket som skulle försöka skrapa ihop det för att inte förlora allt. På ställen som Fårö var det nog extra hårt med tanke på att man inte hade så mycket ens från början.

Boken är väldigt intressant och det slår mig igen hur mycket kunskap författaren har och vilken otrolig massa research han gjort inför den här boken. Inte nog med det, det är en bedrift att sen lyckas  få till en berättelse som är så lättläst men som man ändå lär sig så mycket av. Jag blir mer och mer sugen på att åka över till Gotland och då också besöka Fårö för att se alla de platser jag genom de här böckerna fått tillfälle att läsa om.
Gillar du historiska romaner så kan jag nästan garantera att du skulle gilla att läsa de här böckerna!

Tack Ronnie G. Lundin för rec.exet!

Mina recensioner av de tidigare delarna i serien