torsdag 29 september 2016

100 lyckliga dagar av Fausto Brizzi

Titel: 100 lyckliga dagar
Författare: Fausto Brizzi
Format: Inbunden
Antal sidor: 379
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

"De tre viktigaste dagarna i Lucio Battistinis liv: dagen han föddes, dagen hans fru svarade ja på hans frieri och dagen han dog.

Men stopp ett tag. Låt oss backa bandet till den dag Lucio upptäcker att han enbart har tre månader kvar att leva och inser att han måste förändra sitt liv. Han har inte många rätt hittills. Faktum är att han har blivit utslängd av sin fru efter att ha varit otrogen och nu sover i ett förrådsrum på sin svärfars bageri. Från och med nu måste livet ta en annan riktning - och varje ögonblick räknas!

Detta är Lucios berättelse om hans sista 100 dagar i livet. Han lovar sig själv att göra dem till de bästa i hans liv och ger sig ut på en resa genom Italien, fast besluten att vinna tillbaka sin fru, skapa oförglömliga minnen för sina barn och till slut bli den man han var menad att bli."

-------------------------

Jag har ofta vissa förväntningar på böcker beroende på ämnet boken handlar om. I de böcker som handlar om döden och/eller tiden fram till döden är det ofta ganska mycket filosofiska tankar om både hur man bör leva sitt liv för att inte behöva ångra något. Så det var nog det som jag faktiskt förväntade mig av 100 lyckliga dagar också.

När jag började läsa boken blev jag nästan besviken eftersom den inte alls motsvarade de förväntningar jag hade. Inga filosofiska funderingar utan bara Lucios inte så ovanliga liv. Men ju längre jag läste desto mer lärde jag känna Lucio och hur han fungerade. Ja, han tänker en del på sin förestående död, och visst har han saker som han ville hinna göra innan det är dags, men samtidigt är hans inställning väldigt praktisk och ganska osentimental, snarare kan han faktiskt se på det hela med en gnutta humor. Och det är när jag inser hur osentimentalt men med humor som Lucio betraktar sin kommande död som jag verkligen börjar gilla honom. Det är nämligen så jag önskar att jag själv skulle reagera om jag hamnade i den sitsen.

Det jag också sympatiserar med är hur han inte vill att någon ska tycka synd om honom, det ska inte pratas en massa och tas adjö utan nu vill han bara se till att klara upp det han gjort fel, lämna positiva minnen efter sig och sedan göra en värdig sorti från livet.

Jag tycker verkligen om den här boken, för mig har den en perfekt balans mellan sorg och humor. Och jag måste medge att det trillade ett par tårar på min kind när jag kom till sista sidan..
Tack Bazar förlag för rec.exet!



100 lyckliga dagar finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


2 kommentarer:

  1. OK, det här är den tredje recensionen jag läser och nu tippade nog vågen över för att läsa den :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det var mångt och mycket Lucios röst som gjorde att jag tyckte mycket om den här boken :) Gillade blandningen mellan humor och allvar.

    SvaraRadera