måndag 26 september 2016

Rivalerna av Alyson Noël

Titel: Rivalerna
Serie: Rivalerna del 1
Författare: Alyson Noël
Format: Inbunden
Antal sidor: 334
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Layla Harrison vill inte fördriva dagarna med strandhäng längre, hon vill bara ägna sig åt grävande journalistik. Aster Amirpour vill bara skrika rakt ut nästa gång en castingansvarig säger "vi behöver folk med olika bakgrund, inte din bakgrund den här gången". Tommy Phillips har siktet inställt på en tolvsträngad gitarr som ska ta honom hela vägen till kändisskapet och samtidigt hjälpa honom att få kontakt med sin berömda och frånvarande pappa.

Madison Brooks däremot, hon tog kommandot över sitt öde för länge sedan. Hon är Hollywoods hetaste stjärna och vilka eller hur många hon har krossat på sin väg mot toppen är inget som bekymrar henne. Åtminstone inte förrän Layla, Aster och Tommy dyker upp i Los Angeles glittrande och glamorösa nattliv. De tre lockas in i en tävling där de ska marknadsföra Hollywoodmagnaten Ira Redmans klubbar. Madison Brooks namn står överst på listan över kändisar de ska försöka få dit. Men när hon plötsligt försvinner ställs allt på ända. Alla tre blir misstänkta och de trasslar in sig i en härva av lögner."

-------------------
Rivalerna är första delen i en planerad trilogi. Så fort jag läst baksidestexten så visste jag att jag bara måste läsa den här. Jag lustläser och byter genré vilt, väljer och blandar böcker så att jag inte ska drabbas av den läströtthet som alltför många drabbas av ibland. Och efter att ha läst en del allvar och en del hårdföra deckare kände jag att det var dags för ren underhållning och baksidestexten till den här boken tyckte jag utlovade precis det!

Det handlar om ganska unga människor, människor med en massa drömmar om framtiden, om vad de vill syssla med i sitt liv. Och miljön är Hollywood, med glitter, glamour, rikedom och framgång och den fulare baksidan med droger, våld och cyniska människor som utnyttjar andra för egen vinning. Mitt i den här världen finns Layla, Aster och Tommy som alla självklart vill bli framgångsrika på ett eller annat sätt och av olika anledningar. På andra sidan skranket finns Madison Brooks, som uppnått det som Layla, Aster och Tommy fortfarande bara drömmer om. Men framgång är inte bara positivt, speciellt om man har hemligheter som inte får komma ut.

Jag påminns faktiskt en del om en del av de böcker jag läste på 70/80-talet och som jag nyligen planerade att leta rätt på för att läsa om dem. Miljön i Rivalerna är likadan och handlingen påminner om dem också.

Rivalerna är en lättläst och väldigt underhållande bok och jag ser verkligen fram emot nästa del i trilogin. Jag vill ju veta hur det går för Layla, Aster och Tommy i deras jakt på framgång och rikedom. Och jag vill veta Madisons mörkaste hemligheter.

Tack HarperCollins Nordic för rec .exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Alyson Noëls websida


Rivalerna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar