fredag 23 september 2016

Där gryningen dröjer av Anna Lihammer

Titel: Där gryningen dröjer
Serie: Carl Hell, del 3
Författare: Anna Lihammer
Format: Inbunden
Antal sidor: 315
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"År 1913 beger sig en grupp vetenskapsmän till Arktis ogästvänliga vidder. Fast beslutna om att hitta spår efter Andrée-expeditionen landstiger de på en fjärran ögrupp och påbörjar sin färd över snömassorna. Resan som skulle ha varat en dryg månad sträcker sig ut i oändligheten. De blir fast i mörkret, i ensamheten, i gruppen - männen som återvänder hem är bara skuggor av sina forna jag.
Drygt tjugo år senare sker brutala mord i Stockholm. Kriminalkommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson kallas till mordplatsen. Gärningsmannen utpekas snabbt, men de förstår snart att förklaringen finns i det förflutna, på en plats fylld av skam och skuld."

----------------------
Där gryningen dröjer är tredje delen i serien om Carl Hell och Maria Gustavsson. Jag fastnade direkt för den här serien när jag läste första boken, Medan mörkret faller. Sen tog det till i somras innan jag läste nästa del, Än skyddar natten. Och nu var det alltså dags för den tredje delen.

Berättelsen hoppar mellan dåtid (polarexpeditionen 1913) och nutid (1930-talet) och avsnittena om polarexpeditionen för mina tankar automatiskt till Bea Uusmas Expeditionen och jag anar hela tiden vad som komma skall och bara väntar på att få det bekräftat.

Det jag älskat i alla de här böckerna är hur väl Lihammer lyckas beskriva 30-talets Sverige, tidsandan och miljöerna så att det känns som om man befann sig på plats som åskådare. Trots att morden i boken är grymma så är den tidsanda som Lihammer berättar om nästan mer skrämmande med vissa människors vurmande för nazismen och hur man inrättade t ex idrottsklubbar efter nazistiska ideal. Jag tänker direkt på gamla journalfilmer där idrottare tränar med nästan militär precision.

Jag blir mer och mer förtjust i Carl Hell och Maria Gustavsson nu när jag börjar känna dem bättre och vill veta mer om dem båda.

Lihammers böcker är riktigt, riktiigt bra och jag kommer definitivt att fortsätta att följa den här serien.

Tack Historiska media för rec.exet!





Mina recensioner av de tidigare delarna i serien

Medan mörkret faller
Än skyddar natten



Där gryningen dröjer finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar