onsdag 7 september 2016

Kulturkollos veckoutmaning: Favorittanter


Vilken närlig dag det har varit, sol och lagom varmt! Inte vill man sitta framför datorn då. Men nu när alla fyrbenta fått kvällsmat och husse och matte ätit middag så är det dags att "jobba" lite. Och först på listan står Kulturkollos veckoutmaning. Veckans utmaning lyder

Hur ser din favorittant ut? Är det ett ideal eller en faktisk person? Kanske en släkting? Eller du själv? 

----------------------

Det där med ordet tant får mig att rysa direkt. Och det får mig att tänka på en händelse för ett par år sen då jag åkte till en begravning i staden där jag kommer ifrån. Efter begravningen kommer en "tant" fram till mig och frågar om jag inte känner igen henne. Det jag såg var en svart basker, brun kappa bruna töjbara byxor, fotriktiga skor och en rejäl handväska, dvs som någonting direkt ur en skämtteckning. Jag fick en chock när hon till slut sa vem hon var. Hon var min bästis för 40 år sedan! Nu förvandlad till en riktig tråktant. Vilken skräckupplevelse!
Jag har ju kommit upp i tant-åldern men när föräldrar säger till sina barn att inte störa "tanten" så tittar jag fortfarande över axeln för att se om det kanske står en "tant" bakom mig för jag har så svårt att tro att det är mig de talar om/till.

Men jag gillar ju en del tanter, t ex Miss Marple, men bara i  Dame Margaret Rutherfords version


Hennes Miss Marple gick långa, stärkande promenader i rask takt ute på hedarna. Hon red och var med på rävjakt, spelade golf (se ovan), var bra på lerduveskytte och tog sig en liten jäkel efter dagens aktiviteter...



En annan tant jag gillar är Sophia Petrillo i Pantertanter. Jag gillar alla tanterna i serien men Sophia är favoriten!








8 kommentarer:

  1. Det är en märklig upplevelse när de som en gång var jämngamla med en själv plötsligt har blivit så mycket äldre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det? Mormor brukade säga att hon inte ville in på ålderdomshem för de är så gamla och gaggiga där (hon var då 90 och det var hennes jämnåriga som var på ålderdomshemmet.

      Radera
  2. Jag gillar inte heller ordet tant :) För mig är det inte direkt åldersförknippat heller utan är egentligen mer ett tillstånd. Man kan vara tant redan vid 30, det är min granne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man brukar ju säga att man är så gammal som man känner sig...tänk om det kunde reflekteras på utseendet också!

      Radera
  3. Oj förstår chocken. Annars tycker jag att sådana tanter har blivit färre med åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I småstäder som den stan, finns de fortfarande. Där finns "regler/förväntningar" på hur man ska vara när man uppnått en viss ålder.

      Radera
  4. Åh, Margaret Rutherford! Gillar henne skarpt. En tant som itne ber om ursäkt för sig själv direkt.

    SvaraRadera
  5. Sophia var med hos mig också, oslagbar tant! :D

    SvaraRadera