söndag 3 mars 2019

En smakebit på søndag - Den leende mannen

Den här helgen har jag haft ordentligt med tid för läsning och faktiskt så har jag, för en gångs skull, tittat en del på tv också. Det har varit så skönt att bara kunna strunta i allt det vanliga man brukar göra på helgerna. Brorsan har varit hos oss de två senaste helgerna för att hjälpa till, och vi är jättetacksamma för hjälpen men det är också riktigt skönt att nu ha en helg bara för oss själva. Klockan är över midnatt så det är söndag och då är det dags för En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten.

------------------

Min smakbit kommer från sidan 47 i Den leende mannen av Joseph Knox (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Ungefär halvvägs ner längs korridoren stannade jag. En våg av paranoia slog över mig. Jag släckte ficklampan, stod stilla i mörkret och försökte låta bli att andas. Blodet dunkade mot mina trumhinnor. Sedan riktade jag ficklampan åt det håll som jag hade kommit från och tände den igen.
Ingenting.
Jag fortsatte hela varvet runt och kom tillbaka till trappan. Jag gick upp till tredje våningen och stannade på avsatsen. Nu kände jag lukten av något. Det var bara minnet av en doft. Jag kunde inte avgöra om det var parfym eller rakvatten, men ett inslag av alkohol som det inte gick att ta miste bröt av mot den tunga luften. När jag kom till början av korridoren och rörde ficklampan från sida till sida såg jag något och tog ett steg bakåt."







15 kommentarer:

  1. ny författare för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. känner inte igen vare sig författare eller titel.men det där med doftminnen är något speciellt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Den här står oläst här hemma, så jag är nyfiken på vad du tycker om den.

    SvaraRadera
  4. Ibland förbannar jag min näsa, det där med dofter kan vara både bra och dåligt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Detta är del 2 eller, tänkte lyssna på dem.

    SvaraRadera
  6. Inte min genre, tänk att så många älskar ruskigheter , "ler" Trevlig söndag

    SvaraRadera
  7. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  8. Titeln ger mig andra associationer.
    https://www.youtube.com/watch?v=_u6Tt3PqIfQ

    SvaraRadera
  9. Ny bok/författare för mig. Låter spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten, ingen bok jag har läst.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Verkar ju riktigt spännande.

    SvaraRadera
  12. Låter som en spännande bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Lät ju lite spännande. Tack för tipset!!

    SvaraRadera
  14. Det er fantastisk deilig å "bara kunna strunta i allt det vanliga man brukar göra på helgerna" Slik har jeg også lyst til å tilbringe mine helger! :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera