torsdag 28 mars 2019

Helgfrågan vecka 13


Idag har det mesta kretsat kring att maken gjort sin sista arbetsdag och hädanefter är pensionär. Vi ska fira det här med lite tårta ikväll men innan det är dags för det så ska jag svara på Mias Helgfråga.

Vad tycker du om att allt är centrerat till huvudstaden? Blir du lite småsur ibland med?
Bonusfråga: Vad tycker du om sopsortering?

----------------

Vi bor ju inte i Stockholm längre, men ändå inte längre ifrån än att jag skulle kunna delta i en massa om jag ville. Vi går på en del evenemang, men ytterst sällan nånting som har med litteratur och/eller böcker att göra och det har andra orsaker. Även om jag tycker om litteratur, läser mycket osv så vill jag inte att allt vi gör är kopplat till det, jag är ju intresserad av så mycket mer och jag vill inte begränsa mig. Det spelar alltså ingen roll för mig om det fanns bokfrukostar, releaser osv i närheten, jag skulle ändå inte gå. Men visst kan jag förstå att om man bor längre bort och är intresserad av att vara med på sånt att man blir frustrerad.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska svara på bonusfrågan. Man ska ju sortera så...och det gör vi såklart. Att sen en del av sorteringen blir lite knökig när man bor i villa och man får åka en bit för att lämna vissa sopor på tippen (och tippen har knasiga öppettider) är såklart inte roligt,  men det är ju ändå nåt som måste göras.


6 kommentarer:

  1. Anledningen till att jag frågade är att de gjort om systemet där vi bor. Vi har fått två nya tunnor där vi ska sortera allt i, så vi behöver inte åka någonstans, men visst kostar det lite.

    SvaraRadera
  2. vi har gångavstånd till liten Återvinningsstation, det blir inte mycket kvar i den egna soptunnan.

    SvaraRadera
  3. sorterar gärna sopor. och är glad för att de blir hämtade. och visst måste somligt köras till tippen, men jag gillar att en kan bli av med avfall där också. visst skulle jag gå på arrangemang av olika slag om jag hade tillgång till huvudstadens utbud

    SvaraRadera
  4. Fördelen med lägenheter är att det finns en liten återvinningsstation i varje område. Allt utom farligt avfall får återvinnas där, ja och inte möbler. Det är riktigt bra.

    Kanske skulle jag lyssna på någon mer författare om jag fick möjlighet. Nu är det liksom tur om det kommer någon.

    SvaraRadera
  5. Jag blandar olika typer av evenemang, en del bokliga men annat också.

    SvaraRadera
  6. Här ligger sopstationen på andra sidan stan, så det blir en bra bit att köra för att lämna vissa sopor som inte kan lämnas i returbehållare för glas, metall, papper... Grovsophämtningen togs bort för flera år sedan i kommunen, det var synd, fattar inte vitsen med att var och en ska köra fram och tillbaka med sådana sopor, när det kunde skötas mer kollektivt med upphämtning en gång om året som förut. Blir ju bara mer och mer transporter av olika slag, och hur bra är det för miljön?

    SvaraRadera