torsdag 14 mars 2019

Helgfrågan vecka 11


Efter att ha ätit middag och innan jag däckar i soffan i matkoma tänkte jag svara på Mias Helgfråga som lyder

Ser män och kvinnors läsning olika ut?
Bonusfråga: Hur motionerar du?

-------------

Jag tror faktiskt inte läsningen har något med kön att göra utan det handlar om individer, intressen osv. Hemma hos oss är det maken och brorsan och så jag som läser. En del böcker läser vi alla tre, men sen har vi också alla våra specialintressen och preferenser. Jag är den som läser bredast och provar gärna på sådant jag inte läst tidigare. Maken läser vissa av mina böcker och så har han sitt specialintresse, historia, som han läser mycket  För brorsan är det okomplicerade och lättlästa böcker som gäller. Han jobbar mycket under veckorna och när han är här t ex under en helg så vill han ha underhållningslitteratur för han orkar inte koncentrera sig på så mycket annat.

I och med att jag sitter i rullstol så är det vanliga vardagslivet som ett långt motionspass för mig och det räcker bra med det.

13 kommentarer:

  1. kanske för enkelt att dra linje mellan kön, men jag tror män läser mindre, fast ljudböcker kommer nog att öka intresset.

    SvaraRadera
  2. Jobbar man mycket kan jag tänka mig att böckerna inte får vara alltför krävande.

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer med dig, jag tror också det beror mer på intresse och läsvana än på kön.

    SvaraRadera
  4. visst beror det ytterst på individen, men här får en ju generalisera. många män läser nog historia, tror jag. men jag har blivit intresserad av historia på senare år

    SvaraRadera
  5. Det är ju väldigt praktiskt om flera i familjen kan tänka sig att läsa samma böcker. Hos oss funkar det hyfsat men inte rakt av förstås.

    SvaraRadera
  6. Ser lite i mitt jobb att det finns är en del skillnader i läsningen mellan män och kvinnor men samtidigt är det olika från individ till individ. Intresse och läsvanor är en stor faktor!

    SvaraRadera
  7. Berättelser i dåtid tycker jag är intressanta. Har inte tänkt på att det kunde vara könsrelaterat.

    SvaraRadera
  8. Jag tror också att det är mer individ än kön. Känner igen behovet av lättsam litteratur!

    SvaraRadera
  9. Så klart handlar läsandet också om individer. Man har ju olika intressen.

    SvaraRadera
  10. Läsning är ju individuellt och sedan blir man alltid inspirerad av olika personers kommentarer om böcker, oavsett kön.

    SvaraRadera
  11. Tror också att intresset avgör vad man helst läser.

    SvaraRadera
  12. Vill tro som dig där. Vad man är intresserad av är ju väldigt individuellt, oavsett.

    SvaraRadera
  13. Nja, jag tror att kvinnor över lag läser mer brett (och mer) än män men såklart stämmer det inte på alla.

    SvaraRadera