torsdag 28 mars 2019

Hett i hyllan #189

Dags att plocka fram en hyllvärmare att visa upp i Hett i hyllan. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------------------

Den här gången plockade jag lite i bokhyllan med olästa böcker i mitt rum och hittade då den här



Slagskämpen av Mikey Walsh (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)
Baksidestext:
"Mikey Walsh växte upp i en romsk familj och tillbringade en stor del av sin barndom i en husvagn på olika platser runt om i 80-talets England. Senare i livet lärde han sig själv att läsa och skriva och är en av få romer som skrivit en bok om sin uppväxt i denna mytomspunna värld.
Mikey fick nästan ingen utbildning under sin uppväxt. Han umgicks aldrig med andra än romer och husvagnen blev hans värld. Samtidigt som Mikey fick tillgång till denna färgstarka och lojala kultur var hans familjeliv plågat av hot och övergrepp. Hans far var fast besluten att Mikey skulle bli boxare och började hårdhänt träna honom från unga år för att han skulle uthärda smärta. Som tonåring insåg Mikey att han var homosexuell - något otänkbart och förbjudet för en zigenarpojke. Vid femton års ålder tvingades han välja mellan sin familj och den främmande världen utanför."

Den här boken köpte jag 2015 när vi var och veckohandlade. Affären hade en stor hög med böcker som de sålde ut för 10,-/st och jag kunde såklart inte låta bli att plocka åt mig några. Egentlige var det min man som köpte boken och han har redan läst den, men eftersom han tyckte den var bra så vill jag också läsa den när jag väl får lite tid över. Hittills har jag alltså inte hunnit så boken har fått vänta i bokhyllan men snart så...


4 kommentarer:

  1. Den har jag inte hört talas om

    SvaraRadera
  2. Känner minsann inte till den här heller.

    SvaraRadera
  3. En bok som jag inte hört talas om tidigare, men den låter intressant.

    SvaraRadera
  4. Kände inte till den, men den låter läsvärd

    SvaraRadera