tisdag 26 mars 2019

Veckans topplista vecka 13: Romaner som baseras på verkliga händelser


Tisdag igen och då är det dags för Veckans topplista som anordnas av Johannas deckarhörna. Temat den här veckan är

Romaner som baseras på verkliga händelser

------------------

Böckerna är inte listade i någon inbördes ordning och titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken.




1. Dödskaravanen av Mats Erasmie
Handlar om hur svenskar inte bara emigrerade till Amerika på 1800-talet men också till Brasilien.










2. En officer och spion av Robert Harris
Baseras på Dreyfusaffären











3. Fågelfångarens son av Richard Hobert
Baseras på en verklig händelse på Färöarna på 1800-talet











4. Hjärtat fullt utav dig av Aliya Dahlgren
Baseras på författarens släktingars (tre kvinnor) liv













5. Ninas resa av Lena Einhorn
Författaren berättar om sin mammas överlevnadshistoria










10 kommentarer:

  1. tack för tips, Ninas resa har jag sett som film.

    SvaraRadera
  2. Dödskaravanen vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. Intressant lista. Dödskaravanen är den jag helst vill läsa.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker alla verkar bra! Dödskaravanen och En officer och spion skulle jag vilja läsa! :)

    SvaraRadera
  5. Men, nu blir jag ju irriterad. Hur kunde jag inte tänka på Robert Harris bok?

    SvaraRadera
  6. Ninas resa är väldigt bra, men det är en biografi. om en ska vara noga

    SvaraRadera
  7. En officer och spion fick komma med även hos mig. Grymt bra bok. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  8. En officer och spion tänkte jag på, den är jättebra - men så trängde sig andra böcker före....Ninas resa har jag inte läst men den står på läslistan!

    SvaraRadera
  9. Märkligt, den där "Fågelfångaren" såg jag någon annanstans idag... Den verkar ju intressant! Extra mycket när ni nu är TVÅ som tipsat om den.

    SvaraRadera
  10. Fågelfångarens son har jag ju läst, och Ninas resa vill jag läsa. Tack för övriga tips!

    SvaraRadera