fredag 8 mars 2019

Recension: Glasfällan av Ingrid Remvall

Titel: Glasfällan
Författare: Ingrid Remvall
Antal sidor: 332
Förlag: Bokfabriken

"När Alice tvingas att döda i direktsändning blir Glasfällan snabbt världens mest sedda livestream. Publiken jublar över en underhållning på liv och död som överträffar allt den tidigare sett. Danny, upphovsman och programledare, gläds åt framgångarna och åt att äntligen kunna mäta sig med sin pappa, en mediemogul och före detta sektledare.
Men Dannys egentliga drivkrafter går långt djupare än pengar och berömmelse. Liksom Alice, den svenska Youtubestjärna han kidnappat till huvudrollen, bär han på en mörk hemlighet. Det varken förövare eller offer vet är hur mycket deras förflutna knyter dem samman och dirigerar deras liv i nutid.
I en nedlagd tunnelbana tar en katt- och råttalek sin början där Alice och Danny ställs inför sina livs svåraste val och tvingas konfrontera sig själva. Det är en kamp på liv och död. Under tiden håller publiken andan framför sina skärmar.
Kommer du att våga titta...?

---------------

Jag tyckte baksidestexten lät så spännande att jag kände mig nästan tvungen att läsa den här boken och jag är väldigt tacksam för att förlaget skickade mig ett exemplar. Visserligen brukar det vara en nackdel att jag har höga förväntningar på en bok för det är så mycket lättare att bli besviken men höga förväntningar kan ju också gå åt andra hållet och det är då lite extra roligt.

Jag tyckte tyvärr att början av boken inte riktigt var som jag hade förväntat mig och blev faktiskt lite rädd för att boken skulle fortsätta på samma sätt. Som tur var tog sig berättelsen så fort Alice med resten av deltagarna hamnade i den nedlagda tunnelbanan. En nedlagd tunnelbana är minst sagt en skrämmande miljö där det kan finnas nästan vad som helst bakom nästa krök. Jag som har råttfobi har väldigt svårt för just miljöer där det förekommer råttor och var vid läsandet glad för att jag kunde ha boken i ett bokstöd istället för att hålla i den.

Själva intrigen är väldigt spännande och får mig att tänka på en artikel om en rysk variant av "Hungerspelen" som publicerades för ett antal år sedan. Den ryska Hungerspelen visade det sig senare vara en bluff  (länk är till artikeln då bluffen avslöjades)iscensatt av en rysk miljardär, men jag associerar direkt till den när jag läser boken. Glas fällan får mig att fundera på en hel del på moraliska och etiska ställningstaganden. Hur långt skulle jag själv vara beredd att gå i en liknande situation? Hur mycket kan tittare tåla innan de tycker att gränsen är nådd för vad som är acceptabelt? Olika typer av realityserier blir ju bara värre och värre och produktionsbolagen nästan tävlar om att trappa upp innehållet i serierna? När är gränsen nådd och tittarna inte längre accepterar innehållet? Och så har vi det här med näthat. Anonymiteten på nätet triggar ju en viss typ av människor att släppa alla spärrar, inte så konstigt att serier som "Trolljägarna" dyker upp på tv.

Glasfällan är en riktigt suggestiv thriller som inte bara är spännande men vissa avsnitt får mig verkligen att rysa av obehag och den väcker också en hel del funderingar hos mig om etik och moral. Den är en riktig bladvändare som jag inte kunde släppa när jag väl börjat läsa, jag satt som fastklistrad vid den från början till slut.
Den här boken åker direkt in på Årets favoriter och blir Månadens bästa bok i Februari

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Ingrid Remvalls websida