söndag 10 mars 2019

En smakebit på søndag - Fraktur

Den här helgen har hittills inte gått riktigt som jag hade tänkt mig. Eftersom det blev en hemmahelg igen på grund av makens axel och rygg så hoppades jag hinna läsa massor men det har hittills inte riktigt blivit så. Lördagen började bra med en stor mugg te och läsning men så tyckte både maken och jag att det vore perfekt att ta en liten vilopaus mitt på dagen och titta lite på tv och det var då som all planering gick åt skogen. Vi somnade båda två i soffan och fick alltså ingenting gjort. Sen var det dags för middag både för oss och för illrarna och katterna och därefter var det Mello som gällde. Alltså hanns det inte med speciellt mycket läsning. Jag får nog försöka rycka upp mig och satsa hårt på att läsa på söndagen istället. Men söndagen för mig börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------------

Min smakbit kommer från boken jag precis börjat läsa, nämligen sidan 9-10 i  Fraktur av Karin Slaughter (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Abby?"
Hon befann sig i någon slags bubbla, alla ljud var dämpade.
"Jag tror någon har brutit sig in", sa hon till sin man.
"Gå ut ur huset!" röt Paul "De kanske är kvar där inne!"
Hon lade posten på hallbordet och fick en skymt av sig själv i spegeln. Hon hade spelat tennis i två timmar. Håret var fortfarande fuktigt, några slingor hade lösgjort sig från hästsvansen och låg klistrade mot halsen. Trots att huset var svalt svettades hon.
"Abby?" skrek Paul "Gå genast ut. Jag ringer polisen på andra linjen."
Hon vände sig om med öppen mun för att säga något - vad? - när hon fick syn på det blodiga fotavtrycket på golvet.
"Emma", viskade hon och släppte telefonen när hon rusade uppför trappan mot dotterns rum."


12 kommentarer:

  1. ny författare för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. har fortfarande inte läst något av Karin Slaughter. men hon står på min evighetslånga TBR - lista. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad att de har börjat ge ut de här äldre delarna i serien igen. Har läst första delen och tyckte väldigt mycket om den.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Jag har inte läst.

    SvaraRadera
  5. Jag har hört så himla mycket bra om Karin Slaughter, men har inte kommit mig för att läsa något av henne än. Tack för tipset och påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Så otäckt. Och med en författare med det namnet kan man vänta sig vad som helst. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Läste två böcker av henne i början av 2000-talet men gav upp för de var så groteska. Möjligen skulle jag prova igen...

    SvaraRadera
  8. Har läst ett par böcker av Slaughter, den jag läste sist var för tuff och våldsam för mig, fast jag läser mycket deckare....Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Min dotter slukar deckare och gillar Slaughter mycket. Själv väljer jag andra genrer. Tack för smakbit, du behövde nog din lilla siesta.

    SvaraRadera
  10. Det låter ändå som en skön helg!

    SvaraRadera
  11. Tack för spännande smakbit! Inte läst något av denna författare.

    SvaraRadera
  12. Den har jag läst! Otäck! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera