lördag 2 mars 2019

Veckans bokmärke vecka 9


Vad har du mellan sidorna den här veckan? Är det senaste kvittot från ICA, ett gem från jobbet eller kanske du också alltid använder ett bokmärke? Är det inte dags att visa upp vad du använder just nu? Eller kanske du är som jag, samlar på bokmärken? Oavsett vad du använder, visa upp det! Lägg gärna en länk i kommentarerna så jag också kan se vad du har mellan sidorna.

-------------

Den här gången har jag plockat fram ett mycket speciellt second hand-fynd






Det här är inte rakt av bara ett bokmärke utan också en brevkniv som fungerar som bokmärke. Vi köpte den alltså på en second hand någon gång för länge sedan för vi blev så nyfikna på den. Det vi hittills kommit fram till är att metalldelen är av mässing och själva "knivbladet" är av sådan hårdplast som användes t ex till herrkammar på 40-60-talet (och som både maken och jag kommer ihåg från vår barndom). Den är stämplad men stämpeln sitter så illa till (innanför en av skänklarna) att den är svår att komma åt att läsa. Det maken hittills kunnat uttyda i alla fall är att den är gjord i Frankrike. Det här "bokmärket/brevkniven" är kanske inte så praktiskt men den är jättekul att ha! Och förhoppningsvis lyckas vi vid något tillfälle få reda på mer om den.


6 kommentarer:

  1. den var annorlunda, ibland har jag hittat osprättade gamla böcker.
    Mina bokmärken är små:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/03/sma-vilda-djur.html

    SvaraRadera
  2. Klart originell - och ingenting för en pocket på 800 sidor, men då har du ju andra bokmärken som fungerar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den fungerar inte på tjockare böcker, men det är ändå ett bokmärke jag inte använder. Det är bara kul att ha och försöka ta reda på mer om bakgrunden.

      Radera
  3. Mitt bokmärke denna vecka sitter i en bok som väckte minnen ... https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/03/schulman-stolpe-och-jag.html

    SvaraRadera