söndag 31 mars 2019

En smakebit på søndag - Mantor

Maken och jag har nu börjat komma igång lite sakta igen, men det räckte med en liten utflykt tillsammans och avtackningen på jobbet för maken för att han skulle få ont igen och nu är det inte bara axeln utan hans gamla ryggskada gör sig också påmind igen. Men han får vila den här helgen så att axeln och ryggen sen ska orka med det vi ska göra under kommande vecka. På söndagen har vi tänkt planera inför kommande vecka då vi faktiskt har en del på schemat som måste göras. Men söndagen börjar med  En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det hela går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!
---------------

Min smakbit kommer från sidan 6 i Mantor av Karolina Bjällerstedt Mickos (titeln är länkad till Bokus där det finns mer info om boken)

"Salen var mycket stor och kvällen så mörk att det bleka ljus som föll in genom fönstren inte förmådde lysa upp rummet till taket. Därför kom vi att sitta i skenet av flackande ljus, medan salens hörn och taket där ovanför helt förlorade sig i nattsvart mörker. Ett stråk av röster, skratt och slammer av porslin vilade precis i ögonhöjd över sopptallrikarna och hindrade varje tanke på dunklet runt omkring från att tränga igenom. Alla såg på sin bordsgranne, sin tallrik eller på den som satt mitt emot. För mig innebar det en ung dam. En stor kandelaber med rykande vaxljus skilde oss åt, men jag såg en urringning, ett älskvärt småleende och en hand som höjde sin bägare för att skåla.
Jag höjde min egen pokal och drack en klunk av vinet. Det var utsökt vällagrat. Ungefär lika gammalt som damen mitt emot mig, gissade jag. För ett vin var det många år av mognad och väntan, men för en dam var det ingen ålder att tala om. Också jag var fortfarande ung, men just det här vinet blev aldrig äldre än det var den här dagen."

14 kommentarer:

  1. ett glas gott vin är inte fel i gott sällskap, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Läste den för ett tag sedan och det är en annorlunda fantasy. Gillade den.

    SvaraRadera
  3. Ja, tänk om man kunde se på åldrande som mognanden av vin...

    SvaraRadera
  4. Jag har sett dessa böcker på Storytel men vet ej om det är något för mig.

    SvaraRadera
  5. Låter som en mycket trevlig afton.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Blir nog dock inte av att jag läser denna.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Den ligger på vänt i min bokhög :)

    SvaraRadera
  8. Den här kände jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Läser uppföljaren just nu, mycket bra den också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Hoppas maken känner sig bättre snart. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jag brukar hellre jämföra mig själv med en god ost...den har heller inget bäst-fre-datum. En ny fantasyserie, det var många år sedan jag läste den genren. Tack för smakbit och trevlig söndag

    SvaraRadera
  12. Det låter som en trevlig tillställning i smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Kan nog vara en bok i min smak. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  14. Hoppas maken mår bättre snart. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera