tisdag 19 mars 2019

Recension: Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara

Titel: Jag försvinner i mörkret
Originaltitel: I'll be gone in the dark
Författare: Michelle McNamara
Översättning: Bengt Ohlsson
Format: Förhandsexemplar
Antal sidor: 300
Förlag: Albert Bonniers förlag
Recensionsexemplar

"Tolv mord, femtio våldtäkter - från mitten av 1970-talet och tio år framåt levde Kalifornien i skräck för Golden State Killer. Han lyckades undkomma rättvisan. Många år senare gjorde Michelle McNamara det till sin livsuppgift att hitta honom. Hennes bok är en stark, mardrömslik skildring från verkligheten - och samtidigt ett självporträtt av en kvinna besatt av sitt sökande efter sanningen."



---------------------

Jag fick en förfrågan om jag var intresserad av att läsa den här boken och självklart var jag det. En gång i tiden läste jag fler True Crime-romaner än vad jag läser nu och jag kan ibland sakna den tiden lite.

Jag försvinner i mörkret handlar inte bara om brott och brottslingar utan den handlar till viss del också om författarens besatthet att hitta och avslöja den här brottslingen. Eftersom författaren inte hann skriva klart boken före sin död så är en dedl av kapitlena rekonstruerade i efterhand efter hennes anteckningar.

Brotten boken handlar om är våldtäkter och mord utförda av samma brottsling i Kalifornien under 70-80-talen. Det polisiära systemet i USA var och är inte riktigt likadant som i Sverige och/eller Europa och olika distrikt kommunicerar inte alltid med varandra på ett vettigt sätt, så den här brottslingen kunde härja fritt och han fick olika namn i olika delar av Kalifornien, t ex East Area Raper (EAR) och Original Night Stalker (ONS) i andra delar av den staten. Det var först när den här författaren började nysta i och följa de olika brotten och DNA-prover togs  som det uppdagades att det var samma brottsling som hade utfört alla våldtäkterna/morden/inbrotten och det var då McNamara också gav honom namnet Golden State Killer (GSK).

Jag tror det finns många som kan förstå McNamaras besatthet av att avslöja vem GSK var, har man den minsta fallenhet för att nörda in sig på saker och ting så vet man precis hur det känns när man hittar något som man helt enkelt inte kan låta bli att forska vidare i.
Tyvärr fick inte Michelle McNamara vara med om när GSK till slut avslöjades och greps Michelle McNamara dog 2 år innan GSK greps.

Det här är en riktigt intressant bok om både författaren och de här brottena som jag faktiskt inte hade hört nånting om tidigare. Det är också lite extra skrämmande att läsa om sådana här fall eftersom de har hänt i verkligheten.
Rättigheterna för Jag försvinner i mörkret har köpts av HBO och den kommer att bli en TV-serie. Kan säga på direkten att det är en tv-serie som jag absolut skulle vilja se.

Tack Albert Bonniers förlag/Kult PR för rec.exet!



Jag försvinner i mörkret finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden

1 kommentar: