söndag 24 mars 2019

En smakebit på søndag - Den ljusaste natten

Vi har planerat att under kommande vecka försöka bli lite mer aktiva men att ändå ta det försiktigt i början så att makens axel håller. Den här helgen blev då en riktig vilohelg så att han är så utvilad som möjligt när det är dags att åka ut på stan. Lördagen tillbringade vi i soffan, först med att läsa men senare på eftermiddagen tittade vi på film, på Bohemian Rhapsody, som vi båda tyckte var bra. Jag har en känsla av att söndagen nog blir ungefär lika lugn, vi har i alla fall ingenting som vi absolut måste göra den dagen. Men söndagen för mig börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------

Min smakbit kommer från sidan 134 i Den ljusaste natten av Helena Kubicek Boye (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Spännbälte ... det fick de se upp med. Åtskilliga fall hade varit uppe i medierna senaste åren där patienter dött efter att ha legat fastspända i flera dygn. De skulle dessutom kolla till dem minst var fjärde timme och det hade inte alltid gjorts. Det var en eländig metod, Miro kunde själv inte föreställa sig känslan att bli totalt fastlåst i en säng, och dessutom i ett så fullständigt sårbart läge med bröstkorgen blottad.
Men när patienterna blev psykotiska, utåtagerande och våldsamma hade man inte något alternativ. Deras inre röster skrek och vrålade och patienterna vrålade och skrek tillbaka, vred och försökte komma loss och vände sig. Spottade och högg vilt åt alla som kom nära. Helst ville man bara själv vända bort blicken och stänga dörren. Vilket tyvärr ibland hände. Men de var mer vaksamma efter senaste tidens medierapportering."

















12 kommentarer:

  1. en förfärlig metod. en får panik vid blotta tanken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. läskigt, jag jobbade på mentalsjukhus i min ungdom ett par år.

    SvaraRadera
  3. Den har jag sett mycket av i mitt flöde den senaste tiden.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Har läst den första i den här serien.

    SvaraRadera
  5. Den här boken väntar på mig i läshögen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. En smakbit som paniken att anas i mig ... vilken hemsk metod!

    SvaraRadera
  7. Otäckt! Men samtidigt intressant att få en inblick i. Skulle inte alls klara av att jobba med sådant. Boken vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Den har jag sett på flera bloggar den esnaste tiden. mycket obehaglig smakbit men den får mig att vilja läsa mer.

    SvaraRadera
  9. Vilken förfärlig tillvaro, både för patienter och vårdare! Tack för ruggig smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  10. Usch, hemskt. Känner till författaren men har inte läst något. Verkar otäck och spännande Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Bohemian Rhapsody har jeg også lyst til å se. Jeg liker virkelig godt musikken til Queen, så jeg tror jeg vil like filmen. Ha en riktig fin, ny uke!

    SvaraRadera