Recension: Sirener av Joseph Knox

Titel: Sirener
Originaltitel: Sirens
Serie: Manchesterserien, del 1
Författare: Joseph Knox
Översättning: Hanna Williamsson
Antal sidor: 395

"Kriminalaren Aidan Waits är på botten. Drogmissbruk, tvivelaktiga arbetsmetoder och undanhållande av bevismaterial har gjort en fortsatt poliskarriär omöjlig. Djupt vanärad tvingas han börja jobba undercover, bland missbrukare, prostituerade och yrkeskriminella. När så en hög politikers dotter rymmer hemifrån får han uppdraget att spåra och hämta hem henne. Snart befinner han sig i en malström av droger, utpressning och bedrägeri. Hur ska han kunna rädda den unga kvinnan, om han inte ens kan rädda sig själv?"

-----------------

Jag fick del 2 i den här serien som spontanutskick, men ville först läsa del 1, Sirener, och förlaget var snälla och skickade den till mig. Sirener är Joseph Knox debutroman och första delen i Manchesterserien. Den här har jag varit nyfiken på ett tag och nu fick jag äntligen möjlighet att läsa den.

Aidan Waits är inte precis en sympatisk huvudperson. Han sitter fast i ett drogmissbruk, ogillas av de flesta (både kollegor och chefer) och gör i princip allt som en polis inte ska göra, han är alltså en person som man automatiskt tycker illa om. Jag blir ändå nyfiken på honom för huvudpersonen brukar inte vara så här osympatisk utan anledning och jag vill veta mer om honom. Men det är inte bara Aidan Waits som är osympatisk, det finns faktiskt inte en enda person som känns trevlig på något sätt.

Manchester by night är mörkt, våldsamt och skitigt och människorna Aidan Waits rör sig bland tillhör verkligen samhällets bottenskikt. Den här Manchester påminner mig om staden som jag bodde i under en utbildning på företagets huvudkontor. Innan jag reste dit blev jag varnad om att inte gå  ensam ut på stan på kvällen och jag kunde höra polissirener nätterna igenom förutom vid 03.00 då någon varje natt kräktes högljutt på gatan under mitt hotellrumsfönster - puben låg i samma byggnad några våningar ner. Gatorna var väldigt mörka på kvällen trots gatubelysning för belysningen var gul  och då lyser den inte upp lika mycket som det vita ljuset i gatubelysningen i Sverige.  När man på dan skulle till köpcentrumet så var man tvungen att gå igenom ett litet område med ruffiga, gamla tegelbyggnader med skumma hål-i-väggen-butiker lite här och var. Det var verkligen ett ställe där man inte hade ens lust att gå ut på kvällen eller ens sent på eftermiddagen. Det är lite samma känsla jag får av Aidan Waits Manchester.

Jag brukar ha svårt för böcker som är alltför mörka och där det inte finns någon som jag kan sympatisera med och Sirener är ju precis en sådan bok. Men jag är så nyfiken på Aidan Waits och varför han är som han är att jag faktiskt ser fram emot att läsa nästa del så jag får veta mer. Och eftersom jag redan har del 2, Den leende mannen, hemma så dröjer det ju inte länge innan jag kan stilla min nyfikenhet.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Joseph Knox websida

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Sirener finns att köpa hos t ex