onsdag 28 oktober 2015

Par i brott

Titel: Par i brott
Författare: Agatha Christie
Format: Inbunden
Antal sidor: 293
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsex

"1920-talets London. För det unga paret Beresford blir äventyr en del av vardagen när de bestämmer sig för att ta över Blunts Briljanta Detektivbyrå. Tommy och Tuppence Beredford åtar sig att lösa varje fall inom tjugofyra timmar, och tillsammans konfronteras duon med mysterier som inbegriper allt från försvunna smycken och förgiftad choklad till alibigåtor och bestialiska mord...

--------------------------------

Jag hade en Agatha Christie-period för länge sedan och jag trodde faktiskt att jag hade läst alla hennes böcker. Men Par i brott hade jag lyckats missa av någon anledning, kanske beror det på att detta är en novellsamling och jag aldrig varit speciellt intresserad av noveller eller på att det här är första gången den här novellsamlingen kommer ut på svenska (fast jag läst en del av hennes böcker på engelska). Eller så berodde det helt enkelt på att Hercule Poirot alltid varit min favorit och jag koncentrerade mig mest på böcker med honom.

Jag tror de flesta känner till Agatha Christies karaktärer Miss Marple och Hercule Poirot, men alla känner nog inte till Tommy och Tuppence. Jag visste om att hon skrivit om makarna Beresford men har nog inte läst något med dem som huvudpersoner. Tommy och Tuppence är så olika Miss Marple och Hercule Poirot som man kan bli och det är väldigt roligt att följa deras framfart i 20-talets England.

Par i brott är en förtjusande samling noveller som är helt annorlunda mot vad man är van vid när det gäller Agatha Christies deckare. Det här är lättsamma, humoristiska noveller med huvudpersoner som i princip konstant gnabbas kärleksfullt med varandra under tiden de löser små, lite underfundiga, deckargåtor.

Jag är otroligt förtjust i den här boken och jag är speciellt glad för förordet där man förklarar och ger bakgrund till de många hänvisningarna till 20-talets andra litterära deckarfigurer, annars hade man nog inte riktigt förstått alla replikskiftena osv.

Par i brott är verkligen en läsvärd bok, både för en inbiten Agatha Christie-fan, men också för den som inte läst något av henne tidigare.

Tack till Bookmark förlag för rec.exet!


Par i brott finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok



1 kommentar: