måndag 26 november 2018

Recension: Ett delat mysterium av Sophie Hannah

Titel: Ett delat mysterium
Originaltitel: The Mystery of Three Quarters
Författare: Sophie Hannah
Översättning: Annika Sundberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 362
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"London 1930. När Hercule Poirot återvänder hem efter lunch finner han en arg kvinna som väntar utanför hans port. Hon kräver att få veta varför han skickat henne ett brev som anklagar henne för mordet på Barnabas Pandy - en man som hon inte känner eller någonsin har träffat.
Inne i sitt hem möter Poirot ännu en besökare som har fått ett brev med samma mordanklagelse. Det märkliga är att Poirot aldrig har hört talas om Barnabas Pandy, eller anklagat någon för hans mord."

--------------
Jag har läst de tidigare  Hercule Poirot-deckarna av Sophie Hannah (länk till recensionerna längre ner på sidan) och tyckt bra om dem så när jag såg att den här skulle ges ut tyckte jag det skulle var kul att läs den också.

Det här är en riktig pusseldeckare i Agatha Christies anda. Det enda som jag märker är det som jag också märkt i de andra böckerna, det vill säga att Poirot inte riktigt står lika fullt ut i fokus som i Christies egna böcker. Det är svårt att förklara varför jag känner så men jag tror att det har med själva berättarstilen att göra och att det också har med tidsperioden då boken skrevs att göra. När Agatha Christie skrev sina böcker var det nog mer accepterat att fokusera fullt ut på en person, medan man nuförtididen, även med en huvudperson, mildrar fokuseringen lite och ser till att även andra karaktärer får lite av spotlighten på sig. Annars tycker jag Sophie Hannah lyckas väldigt bra med de här böckerna.

Intrigen är också som i en riktig Christie-deckare, många misstänkta, Poirots oefterhärmliga sätt att förhöra misstänkta och samla ledtrådar, hur han låter "sina grå" arbeta och så den effektfulla upplösningen av dramat. Allt sitter på plats som det ska.

Ett delat mysterium är en underhållande och klurig Poirotdeckare i Agatha Christies anda och det är faktiskt riktigt roligt att få läsa nya äventyr med superdetektiven Hercule Poirot.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR!

Tack Bookmark förlag för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Sophie Hannahs websida

Recensioner av de två tidigare Hercule Poirot-deckarna jag läst av den här författaren

Monogrammorden
Stängd kista

Ett delat mysterium finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


1 kommentar: