söndag 5 juli 2020

En smakebit på søndag - Ur askan

En mycket lugn helg igen då vi hittills inte gjort speciellt mycket utan bara tagit det lugnt. På lördagen satt jag och läste i stort sett hela dagen förutom att jag också slötittade lite på tv och tog mig en tupplur på eftermiddagen. Söndagen lär bli ungefär likadan, men söndagar är ju vår tv-tittardag så vi kommer nog tillbring en stor del av dagen i soffan framför tv:n. Men det är lika bra att försöka vila upp sig inför kommande vecka som kommer att bli tung och jobbig på alla sätt.Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här söndagen anordnas av Flukten fra virkeligheten.

------------------------------

Min smakbit kommer från sidan 60 i Ur askan av Lina Areklew (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)



"Ovanför det högra örat gapade ett öppet sår och något kladdigt hade fastnat i håret. Det var uppenbart att mannen var bortom räddningsförsök.
Ön hade bara dryga trettiotalet bofasta invånare, och Sofia kunde direkt konstatera att det rörde sig om en besökare. Hon drog vördnadsfullt filten över mannen och vänd sig om, precis då Vera kom stövlande mot den taffliga avspärrningen med en av kriminalteknikerna i släptåg. Hennes resliga figur kastade långa skuggor över den steniga stranden. Fötterna i storlek fyrtiotvå var täckta med skoskydd.
"Vad har det hänt för djävulskap här då?" Rösten ekade ut över sundet. Kriminalkommissarie Vera Nordlunds språkbruk var något utöver det vanliga. Sofia kände ingen som kunde klämma lika många målande svordomar i en och samma mening."





12 kommentarer:

  1. målande svordomar... tack för smakbiten, ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  2. Den här boken har synts en hel del i mitt flöde den senaste tiden."Djävulskap" tycker jag väl varken är en svordom eller speciellt målande, men hon kanske kan bättre 🙂

    SvaraRadera
  3. Känns som en typisk polis, i en bok alltså! Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  4. Det høres nydelig ut med en stille helg. Den har vært ganske stille her og, men vi var ute en tur i går og besøkte moren min. I dag har jeg tenkt å ikke gjøre noe fornuftig. Utenom å lese :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Det var (ännu en) okänd bok för mig!

    SvaraRadera
  6. Mord på en ö är alltid bra. Då brukar gärningsmannen stå att finna bland dem som finns på ön. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Det här var ett tidigare okänt författarnamn för mig.
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten!Har inte hört talas om boken eller författaren förut.

    SvaraRadera
  9. En tuff kommissarie! Detta är hennes debut har jag förstått, ämnet är onekligen intrikat, lite annorlunda upplägg. Tack för smak, ha en trevlig mysdag i tv-soffan

    SvaraRadera
  10. Ny bok och författare för mig. Tack för smakbiten! Regnig dag så det blir en hel del läsning och tv-serier.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Kände inte heller till bok och författare sedan tidigare. Tråkigt att höra att du har en tung och jobbig vecka framför dig. Jag önskar dig allt gott.

    SvaraRadera
  12. helt okänd författare för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera