fredag 3 juli 2020

Fem en fredag vecka 27: Ynnest


Idag är jag riktigt frusen, det är ju "bara" 17 grader ute och 23 inne. Märkligt hur fort man vänjer sig vid högre temperaturer, speciellt för mig som tidigare aldrig tålt höga temperaturer. Det här borde vara perfekt temp för mig, men numera är det alldeles för lågt.
Det är i alla fall dags att svara på de fem frågorna i Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda. Temat den här veckan är

YNNEST

---------------------

Mina svar den här veckan är nog väldigt påverkade av att jag sutit i självvald karantän de senastefyra månaderna.

1. När senast var någon artig mot dig?
Maken är artig varje dag när han håller upp dörrar, tar ner saker från hög höjd osv. Innan den självvalda karantänen var det nog när folk höll upp dörren åt mig när vi var ute och handlade - å andra sidan så var det nästan lika många som smällde igen dörrar mitt framför ansiktet på en och/eller trängde sig förbi.

2. När senast förlät någon dig?
Det var nog Lykoikillen Remus förlät mig för att jag hade sagt till honom om nånting (som jag inte ens kommer ihåg vad det v ar. Han har en väldigt kort stubin och tål absolut inte att bli tillsagd om nånting. Gör man det så får man sig en smäll och ev ett bett (i förbifarten) och därefter är det "onda ögat" som gäller ett tag. Men senast tog det bara någon minut innan han ansåg att jag var förlåten för misstaget att säga till honom...

3. Vad för något köpte någon nyligen till dig?
Maken hade köpt frukt åt mig när han var ute och handlade igår.

4.Vad blev senast taget från dig?
En del av min frukostmacka, som jag lämnade obevakad i 30 sekunder, imorse,  trots att Remus (katten) var uppe på bordet. Han är en veritabel soptunna på fyra ben och stoppar i sig allt ätbart (och lite sånt som han inte borde äta)

5. När blev du senast överraskad?
I morse! Maken skulle iväg tidigt med bilen till verkstaden och han brukar inte vara speciellt tystlåten av sig även om jag fortfarande ligger och sover. Så i vanliga fall vaknar jag alltid av hans morgonstök och går sen upp direkt efter att han åkt iväg. Jag blev jätteförvånad när jag vaknade och upptäckte att han nog varit så tyst hela morgonen att jag inte vaknat.

7 kommentarer:

  1. Så skönt att få sova ut! Annars brukar de som har husdjur klaga på att dom blir väckta av hunden/katten.

    SvaraRadera
  2. Haha, visst kan det vara en katt som har man gjort upprörd =) Vissa katter har verkligen sån "personlighet" men det är ju bara underbart kul. Du har som ja en artig och snäll make, det är något man verkligen ska vara glad för =) Man lever med det ständigt kanske man tar det lite för givet ibland.

    SvaraRadera
  3. Hihi roligt att det är katten som snor saker...visst är det lustigt hur en vänjer sig. Jag tål inte hög värme så bra, nu är det stor skillnad mot +30. Och kalla vindar, det gillar jag inte heller.;)

    SvaraRadera
  4. sonen hade en barsk kattdam, Cornish rex, och det var inte klokt vad sur hon kunde bli när något inte passade! hon skränade ilsket åt en. men hon var en stor personlighet och jag saknar henne mycket

    SvaraRadera
  5. Maken din høres veldig trivelig ut. Du er heldig der :)

    SvaraRadera
  6. Haha för Remus, verkar vara en stor personlighet! Mina katter är ganska väldresserade, de äter inte ens fisk eller skaldjur, bara kattmat på burk...

    SvaraRadera