onsdag 22 juli 2020

Recension: Brevet till Helga av Bergsveinn Birgisson

Titel: Brevet till Helga
Originaltitel: Svar við bréfi Helgu
Författare: Bergsveinn Birgisson
Översättning: John Swedenmark
Format: Inbunden
Antal sidor: 127
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar (se "Om")

"Brevet till Helga är en roman om den förlorade kärleken, men också om en förlorad kultur.
Bjarni har levt hela sitt liv på en liten gård på sen isländska landsbygden. En gång i tiden hade han ett kort, intensivt förhållande med grannfrun Helga, en kvinna som han aldrig har slutat älska. Helga bad honom att lämna sin fru och sin gård och följa med henne till staden, men han valde att stanna. Först nu, decennier senare, känner han sig redo att förklara varför."


----------------


Jag har bara läst deckare av isländska författare tidigare, så jag blev direkt intresserad av den här för nu fanns ju möjlighet att kanske lära sig mer om den isländska litteraturen.

Jag märker direkt att jag inte är speciellt bevandrad i den isländska kulturen och/eller folksjälen och de nationella egenheterna, för jag har lite svårt att relatera till den här berättelsen. Jag blir helt enkelt inte berörd av det som händer.

Brevet till Helga beskrivs som en erotisk roman men jag upplevde den inte alls erotisk, snarare tvärtom. Det här är en lågmäld och välskriven bok som jag tyvärr av olika anledningar inte berörde mig. Möjlig att det blev lite fel bok vid fel tillfälle för mig just nu och att omdömet blivit annorlunda om jag väntat något med att läsa den.
Boken har nominerats till Nordiska rådets litteraturpris och fick det isländska bokhandlarpriset.

Tack Bazar förlag/Schyttberg PR för rec.exet!

Brevet till Helga finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar