tisdag 14 juli 2020

Recension: Älskaren av Pia Kask

Titel: Älskaren
Serie: Hannah Fors
Författare: Pia Kask
Format: Inbunden
Antal sidor: 319
Förlag: Hoi förlag
Recensionsexemplar 

"En smitningsolycka en regnig natt i Wästholm är starten på en rad otäcka händelser som drabbar den lilla staden. När en kvinna hittas brutalt mördad i sitt hem kopplas civilutredaren Hannah Fors och polisen Henrietta Rollins in i fallet. De börjar nysta i offret Dorina Novaks liv. Är det ett vansinnesdåd eller ett rånförsök som gått fruktansvärt snett? Det ser alltmer ut som om mördaren inte var ute efter Dorina, utan någon i hennes närhet. Under tiden kommer Hannahs demoner från det förflutna allt närmare medan Rollins tampas med en vacklande hälsa. Och i mörkret vakar en man vars sinne fylls av tankar på hämnd."

---------------

Jag läste första delen, Bestraffaren, för ca 1 år sedan och blev glatt överraskad. Just då var jag hjärtinnerligt trött på kvinnor i huvudrollen i deckare men den här författaren hade lyckats med att skapa karaktärer som är minst sagt annorlunda och de här kvinnorna ledsnar jag inte ett dugg på.

Karaktärerna är så väl förankrade redan i första boken att jag inte hade det minsta problem att komma ihåg dem trots att det är ett helt år sedan som jag läste första boken. När jag läste förra boken hade jag bilden av Gloria klar efter första mötet med henne och hon påminde mig om någon karaktär på tv, men jag kunde för mitt liv inte komma på vilken. När jag läste den här boken så insåg jag vem hon påminde mig om - i mitt huvud är hon en mörkare variant av Mimi i Drew Carey Show.
i den här boken får man reda på mer om Hannah och det blir precis lagom mycket så att man fortsätter att vilja veta mer om hennes förflutna.

Den fiktiva staden Wästholm är fortfarande en mörk plats långt ifrån en svensk kustidyll, men passande som bakgrund till den här serien.  Min bild av Wästholm är lite som omslagsbilden - mörk och regnig och olycksbådande.

Älskaren är en underhållande, spännande och oförutsägbar deckare där slutet faktiskt var en riktigt höjdare som fick mig att verkligen längta efter nästa del i serien.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Min recension av första delen i den här serien

Bestraffaren

Älskaren finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar