lördag 27 februari 2016

De gömda rummen

Titel: De gömda rummen
Författare: Care Santos
Format: Inbunden
Antal sidor: 445
Förlag: Albert Bonniers förlag
Hyllvärmare
En världsomsegling på 366 dagar

"I nästan fyrtio år har porträttmålaren Amadeo Lax hus fått förfalla efter hans död. När renoveringen äntligen ska börja reser hans enda barnbarn, konstintendenten Violeta, från USA till Spanien. Hennes farfar målade en fresk av sin hustru sedan hon lämnat honom, och Violeta vill se porträttet på dess rätta plats på innergården innan det tas bort. Men när putslagret lyfts ner från väggen hittar man en låst och bortglömd dörr. Bakom den döljer sig hemligheter som varit döda och begravda i årtionden. Sakta vaknar husets andar till liv igen."

-----------------------

Den här boken köpte jag på bokrean 2015 men har inte hunnit läsa den förräns nu. När jag köpte boken hade jag aldrig hört det här författarnamnet tidigare, men det räckte faktiskt att hon är från Spanien eftersom jag har en speciell förkärlek för både spanska och latinamerikanska författare.

Berättelsen tar sin början när Violeta åker till Spanien och man hittar den bortglömda dörren. Boken följer sedan familjen Lax genom fyra generationer. Handlingen hoppar i tid mellan Violetas verklighet i nutid och släktens historia i fyra generationer, vilket emellanåt känns lite rörigt. I handlingen blandas fiktiva personer med verkliga och det är inte alltid så lätt att hålla reda på vilka som är de verkliga om man inte vet något om Spaniens historia. Det kan vara bra att börja med att läsa författarens kommentarer längst bak i boken så har man i alla fall en liten aning om hur saker och ting ligger till. Det finns också ett persongalleri som underlättar för läsaren att hålla koll på myllret av personer i boken.

Själva berättelsen om familjen Lax är intressant eftersom den också följer faktiska händelser i Spanien under tidsperioden. Och jag blir fascinerad av beskrivningarna av Barcelona och är nu ännu mer sugen på att åka dit än vad jag var innan.

Det jag inte är så förtjust i  är de ibland alltför detaljerade avsnitten där jag känner att alla dessa detaljer inte är nödvändiga för berättelsen. De gömda rummen finns faktiskt redan som tv-serie i Spanien så man kan ju hoppas att den köps in här också för jag tror att en tv-serie baserad på den här boken kan vara riktigt, riktigt bra.





De gömda rummen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar