fredag 12 februari 2016

Målarbok - En tropisk värld

Titel: En tropisk värld
Konstnär: Millie Marotta
Format: Danskt band
Antal sidor: 96 (enl Adlibris)
Tryck: Dubbelsidig
Förlag: Pagina förlag


Jag är väldigt förtjust i Millie Marottas bilder och blev verkligen glad när min man köpte den här boken åt mig. Jag hade ju redan Animal Kingdom (Djurens värld) och tyckte mycket om den så det var perfekt att få en till med ännu fler av de här fina bilderna.





Jag gillar speciellt att bilderna är så tydliga och att man faktiskt själv till stor del kan välja hur detaljerat man vill färglägga. Jag brukar inte vilja måla alltför detaljerat utan målar större fält tunt och låter linjerna synas igenom för att få mer struktur på bilden.
Det enda jag faktiskt inte gillar är bilderna där man förväntas rita själv och det har jag ju klagat på med andra böcker också. Köper jag en målarbok så är det för att måla och inte för att rita nånting själv. Mycket av den känslan beror nog på att jag är urkass på att rita. Inte ens 3-åringar med mycket fantasi kan se vad mina ritningar föreställer.



 Det är mycket djur i Marottas böcker, men det förstår man ju av titlarna också. Men det finns ju annat också så man kan variera lite.

Illustrationerna är tryckta på tjockt papper av hög kvalitet och det är alltid lika roligt att måla på sånt. Nånting som jag blev smått irriterad på var att man valt ett gulaktigt papper och inte ett helt vitt. Även om det det är mycket svagt gulaktigt så stör det mig och jag undrar hur mycket det påverkar färgen.

Jag använder oftast träfärgpennor men kompletterar ibland med Stabilo 88 alt Staedtler Fineliners och gelepennor och det har fungerat bra. Alkoholbaserad tusch blöder såklart igenom så när min man ville måla en bild (och han använder uteslutande Promarker) så skar vi ut den bilden vilket ju sen medförde att att bilden på baksidan gick förlorad eftersom Promarker blöder igenom. Problemet är nämligen att boken inte är A4 och då är det svårt att kopiera en bild så att man får med allting.
Precis som med en del andra målarböcker finns det bilder som täcker ett helt uppslag och det är då svårt att färglägga i mitten, i vikningen, och det kan jag bli smått frustrerad på. Nästan lika frustrerad blir jag av att bilderna går ända ut i kanterna och man får hålla på och trixa för att få färgen snyggt längst ut på sidan.

Positivt: Tydliga, fina bilder, tjockt papper av hög kvalitet det går att färglägga bilderna antingen i större fält eller mer detaljerat.

Negativt:  Sidorna är inte A4, gulaktigt papper, bilderna går ända ut i kanterna och bilder som täcker ett helt uppslag är svåra att färglägga på mitten. Dubbelsidigt tryck så man kan inte använda alla typer av pennor utan måste kolla först att de inte blöder igenom.

Men även om jag kan bli småknasig på en del saker så tycker jag så mycket om Millie Marottas böcker att jag nog ska skaffa den tredje, Wild Savannah, också.

Fler bilder ur boken finns att se hos gruppen Målarböcker för vuxna Färdigmålat på Facebook (en sluten grupp så man måste bli medlem för att kunna se bilderna).

Den här målarboken finns i olika versioner för olika länder och min recension gäller endast för den svenska versionen eftersom jag inte vet hur lika varandra de olika versionerna är.

En tropisk värld finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
















1 kommentar:

  1. Det är ju så roligt att måla. Har också köpt på mig ett par målarböcker och börjat lite smått i den ena.

    SvaraRadera