lördag 28 december 2019

Recension: Älvdansen av Kamilla Oresvärd

Titel: Älvdansen
Serie: Vargönserien, del 2
Författare: Kamilla Oresvärd
Format: Inbunden
Antal sidor: 304
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Frank blir vittne till hur hans elvaåriga styvdotter Elsa blir bortförd av okända kidnappare. Åren går och kidnappningen av Elsa förblir ett olöst fall. Nästan två decennier senare är Frank, som själv blivit misstänkliggjord, psykiskt utsliten och betraktas som en kuf i Vargön.
När en  ung kvinna anmäls försvunnen blir Frank åter föremål för polisens misstankar. I ett sista desperat försök att ta reda på vad som hänt Elsa och för att rentvå sig kontaktar han Mona Schiller, som börjar gräva i det gamla fallet. I sin utredning upptäcker hon snart att starka krafter sjuder under ytan i det lilla samhället. Sökandet efter sanningen leder henne längs en väg kantad av rädsla, misstro och religiös fanatism."

-------------------
Älvdansen är andra delen i Vargönserien. Jag tyckte ju mycket om första delen i den här serien så det var en självklarhet att också läsa den här andra delen om Mona Schiller

En av orsakerna till att jag gillar den här serien är huvudpersonen Mona Schiller. Det finns nog nästan inget som jag inte tycker om när det gäller henne, hon är i mogen ålder, har grundmurad erfarenhet genom sitt tidigare yrke om både brottslingar och olika brott och så har hon ju tillräckligt med livserfarenhet för att förstå hur de flesta människor fungerar rent psykologiskt.

Intrigen är spännande och klurigt och även om jag ganska tidigt i boken började ana bakgrunden till brottet så gjorde det faktiskt ingenting, det var resan till upplösningen som var den stora behållningen och det var inte helt solklart vem som gjort vad utan det fick man försöka gissa sig till. Jag hade mina misstankar mot flera personer och gissade fel flera gånger.

Den stora behållningen för mig i boken var såklart Mona Shiller och det som gjorde boken så spännande var inslagen av religiös fanatism, som alltid är lika läskigt oavsett i vilken form den än visar sig...

Jag vill gärna fortsätta följa Mona Schiller och ser fram emot del 3 i den här serien.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokfabriken för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Kamilla Oresvärds websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Vargön

Del 1: Brudslöjan

Stina Seger
Minnesbäraren
Råttfångaren
Jägaren

Älvdansen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden
CDON Inbunden



1 kommentar:

  1. Den här serien är jag lite nyfiken på faktiskt. Men det finns ju så mycket böcker att läsa!

    SvaraRadera