söndag 31 mars 2019

Recension: Brudslöjan av Kamilla Oresvärd

Titel: Brudslöjan
Serie: Vargönserien, del 1
Författare: Kamilla Oresvärd
Format: Inbunden
Antal sidor: 317
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Den unga Lisa-Marie hittas under mystiska omständigheter död på sin bröllopsnatt. Mona Schiller, en före detta domare som flyttat hem till Vargön efter många år utomlands, dras in i polisutredningen. När hon börjar nysta i fallet växer en helt ny bild av Lisa-Marie fram, och Mona inser att det lilla samhället döljer hemligheter som är större än hon någonsin kunnat ana."



--------------------


Brudslöjan är första delen i Kamilla Oresvärds nya serie med Mona Schiller. Jag har läst författarens förra serie om Stina Seger så självklart ville jag läsa den här också.

Jag blev helt tagen redan i prologen av miljöbeskrivningarna. Det ligger något nästan trollskt över skogen och landskapet författaren berättar om och bilden hon målar upp är så vacker och levande att det känns som om man var där. Det är nästan så man ser och hör Näcken sitta och spela vid Brudslöjan.

Huvudpersonen Mona Schiller är en person som jag fastnar för direkt av många olika anledningar men framför allt som tycker jag att det faktiskt är rätt så skönt med en huvudperson som inte är ung. I och med att hon har både kunskap och livserfarenhet känns inte hennes förmåga att koppla ihop händelser och bevismaterial orealistiskt utan helt naturligt för en kvinna i hennes ålder. Sen tycker jag också väldigt mycket om att hon tar sig tid att njuta av de små tingen i livet. Mona vill jag gärna veta mer om och lära känna ännu bättre.

Själva mordhistorien var precis sådan som jag gillar, jag kunde alltså inte direkt lista ut vem som gjort vad utan det dök upp något nytt hela tiden.

Jag tyckte mycket om Brudslöjan, vill väldigt gärna fortsätta följa serien och jag hoppas det inte tar alltför länge innan nästa del kommer.

Tack Bokfabriken för rec.exet!


Mer info om författaren och hennes böcker finns på Kamilla Oresvärds websida

Andra böcker av Kamilla Oresvärd jag recenserat

Minnesbäraren
Råttfångaren
Jägaren

Brudslöjan finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar