söndag 16 maj 2021

En smakebit på søndag - Faust

Den här helgen har hittills varit väldigt lugn och trevlig, Vi har ätit gott, jag har haft  gott om tid och ork för läsning och maken har också kunnat hålla på med sånt han gillar att göra. Så lördagen blev alltså en väldigt avslappnad dag med sovmorgon och sen lite småpyssel och läsning resten av dagen. Och även om vädret inte riktigt var det bästa så kunde kattpojkarna vara ute i kattgården nästan hela dagen så nu är de nöjda och trötta. Söndagen blir förhoppningsvis lika lugn och stilla med lite planering för kommande vecka men annars inga större måsten. Det är så här jag önskar att alla helger skulle vara. Men söndagen börjar  med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten.

-------------

Min smakbit kommer från sidan 5 i Faust av Gustaf Skördeman (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"Vilket vackert djur.

Helt ovetande om att någon tittade på honom genom ett kikarsikte.

Gunilla hade fritt skott. Allting var som upplagt för hennes först trofé. Beviset för att hon förtjänade sin plats i jaktlaget. En ståtlig bock, vacker oc majestätisk, helt och hållet utlämnad till henne. Eller hennes vapen, snarare. En Tikka T3, som säljaren i jaktbutiken valt ut åt henne medan hon hade låtsats intressera sig för skillnaderna mellan alla gevären.

Studsare, kulvapen, hagel, drilling. Alla hade de olika egenskaper, men syftet var detsamma. Att döda."

13 kommentarer:

  1. helt ny bok för mig. tack för intressant smakebit!

    SvaraRadera
  2. Sjekket ut forfatterens norske oversettelser og fant Geiger, er dette første bok i den samme serie som Faust kanskje? Spennende smakebit, fikk lyst å lese :)

    SvaraRadera
  3. Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. vi har sol och regn varannan dag, men varmare, ny bok för mig, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten är nyfiken på denna.

    SvaraRadera
  6. Denna kände jag inte till. Smakbit som gör mig nyfiken. Tack!

    SvaraRadera
  7. Ny bok och författare för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Jag blir ju nyfiken på om hon skjuter eller inte. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbit, en typ av bok som jag gärna ser som tv-serie.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig om att lugna helger är det bästa. Jag har insett att jag trivs bäst när det mesta är ungefär detsamma. Har en väninna som alltid frågar vad jag ska göra? Well, träna och läsa svarar jag varje gång. :)

    SvaraRadera
  11. Den här boken och även den som kommer innan står olästa i hyllan. Har inte bestämt om jag ska läsa dem än.

    SvaraRadera
  12. Okänd bok för mig med!Får se om jag läser den.

    SvaraRadera
  13. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera