torsdag 13 maj 2021

Recension: Spökfången av Jens Henrik Jensen

Titel: Spökfången
Originaltitel: Spøgelsesfangen
Serie: Nina Portland
Författare: Jens Henrik Jensen
Översättning: Leif Jacobsen
Format: Inbunden
Antal sidor: 534
Recensionsexemplar (Se "Om")

"En omsorgsfullt planerad avrättning av två i Esbjergs undre värld sätter i gång ett blodigt gängkrig.

Trots detta plockas den mycket respekterade kriminalassistenten Nina Portland till allas förvåning bort från utredningen och skickas iväg på ett till synes banalt uppdrag. Ett privatplan har störtat vid Danmarks västkust och en passagerare har avlidit av sina skador. Ett rutinärende för Nina, som egentligen bara behöver avskriva det som en olyckshändelse. Men ett antal omständigheter kring olyckan får henne att misstänka att allt kanske inte står rätt till.

Under tiden som gängkriget kulminerar i en regelrätt familjetragedi infinner sig högt uppsatta personer inom underrättelsetjänsten i Esbjerg och plötsligt tar fallet med flygolyckan en ny, dramatisk vändning. Med ombord på planet fanns nämligen en topphemlig passagerare, som nu är spårlöst försvunnen. En internationell skandal tar form och Nina slungas in i de mest kaotiska dygnen i sitt li. Det blir allt svårare för henne att skilja mellan sanning och lögn, och i kulisserna står en mycket ljusskygg person och betraktar händelsernas förlopp - redo att slå till så fort tillfälle uppstår

------------------------

Spökfången är tredje och avslutande delen i trilogin om Nina Portland så självklart ville jag läsa den trots att jag haft mina reservationer när det gäller Nina.

Även den här boken är precis vad man förväntar sig av Jens Henrik Jensen, dvs spänning i högt tempo med oväntade vändningar, men det är fortfarande något som skaver jämfört med Oxen-serien. Och än en gång landar jag i att det är något i kvinnoporträttet som skaver för nånting annat kan det nog inte vara. Utöver det så har jag nog också haft alldeles för höga förväntningar på den här boken i och med att jag älskade Oxen-serien. Det är inte så att jag direkt ogillar serien om Nina Portland utan den kommer bara inte upp i samma nivå som Oxen, mina förväntningar var alltså väldigt höga och det kan nog ha bidragit till att jag inte upplever den här serien som lika bra som Oxen-serien.

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR


Mer info om författaren och hans böcker finns på Jens Henrik Jensens websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren


Nina Portland
Yxskeppet

Kolmannen


Oxen
De hängda hundarna
Mörkermännen
Den frusna elden
Lupus


Spökfången finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok

Bokus Inbunden/Pocket/E-bok

CDON Inbunden/Pocket



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar