torsdag 20 maj 2021

Hett i hyllan #301

 

Idag ska jag iväg till Akademiska för mina vanliga sprutor (som jag får var fjärde månad) och efter det ska vi hämta ut nycklarna till vårt nya förrådsutrymme dit vi ska flytta en hel massa kartonger med prylar vi har efter både min och makens mamma. Men det som gäller först på torsdagarna är Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------

Ett bokreafynd igen

Hur kunde hon? av Dana Foley
Baksidestext:
"Den femåriga flickan Dana och hennes syster Heather hamnar i händerna på Skottlandsvärsta pedofilring genom tiderna. Det är deras biiologiska mamma och styvpappa som introducerar dem och de blir gång på gång våldtagna, slagna och utsatta för extrema ävergrepp och våld av ett flertal pedofiler.
I vuxen ålder bestämmer sig Dana, med stöd av sin make, för att berätta vad som änt henne och försöka sätta dit förövarna. Det sluta med att många av gärningsmännen, inklusive modern som inte bara möjliggjordt övergreppen utan dessutom aktivt deltagit i dem, blir dömda och får avtjäna långa fängelsestraff
Dwet här är berättelsen om en ung kvinnas kamp för att komma tillbaka till ett normalt liv efter år av övergrepp från såväl främlingar som familjemedlemmar, och från modern som borde varit den som skyddade henne mest"



De är köpte jag på bokrean 2017. Jag hittade i utbudet på bokrean en bok som jag verkligen ville ha, men för att komma upp över gränsen till Fri frakt måste jag välja en billig bok till och det blev då den här. På den tiden läste jag ganska mycket den här typen av böcker men är inte riktigt lika intresserad nu längre. Vi år väl se vad jag gör med den - antingen behåller jag den som mellanbok eller så åker den ner  utrensningslådan och gå vidare till en av dem som brukar hämta böcker hos mig.




5 kommentarer:

  1. Nej, inte en bok för mig. Jag blir så arg när jag läser den typen av böcker och det är inte bra för blodtrycket.

    SvaraRadera
  2. Vilken fruktansvärd historia! Det värsta är att sånt händer i verkligheten. Det är bra att det kommer fram, men antagligen svårt att läsa om det.

    SvaraRadera
  3. Dana Foley är nytt namn, verkar vara en stark bok.

    SvaraRadera
  4. Usch så otäckt, den vågar jag nog inte läsa.

    SvaraRadera
  5. Nä, jag vill inte heller läsa den här typen av böcker men inser att det är bra att de skrivs och läses.

    SvaraRadera