Recension: Skandal i svart av Jessica Fellowes

Titel: Skandal i svart
Originaltitel: The Mitford Scandal
Serie: Mitfordmorden
Författare: Jessica Fellowes
Översättning: Ylva Stålmarck
Antal sidor: 337

"Den glamorösa Mitfordsystern Diana åker till Europa på smekmånad med sin rika arvtagare till man, Bryan Guiness. Dianas kammarjungfru Louisa Cannon får följa med på resan och en helt ny värld öppnar sig för henne. Medan Bryan och den vackra Diana rör sig i gräddan av societeten tar Louise tillfället i akt att utforska Paris gator och Venedigs kanaler. Men överklassens lättjefulla tillvaro skuggas snart av en räcka tragiska dödsfall som lägger sordin på stämningen. Till slut kan Louisa inte låta bli att undra - är Dianas och Bryans äktenskap ovanligt otursföljt eller har någon i deras närhet mord i sinnet?"

---------------------

Skandal i svart är tredje delen av Mitfordmorden. Jag har läst de två tidigare delarna i serien (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) och gillat dem så självklart ville jag fortsätta följa serien. Jag har tidigare läst en biografi om Mitfordsystrarna och eftersom jag alltså redan i förväg känner till en del om systrarna så är den här serien såklart intressant för mig.

I de här böckerna är det visserligen inte själva Mitfordsystrarna som står i fokus, utan det är deras sällskapsdam Louisa Canon  som löser brott.

Som i de andra, tidigare delarna i serien lyckas  Jessica Fellowes verkligen fånga den värld och era där handlingen utspelar sig och hur överklassen levde på den tiden. Diana är också den av systrarna som ja minns särskilt väl från biografin på grund av hennes och makens nära relationer och sympatier (maken Mosley var ju faktiskt ledare för British Union of Fascists) med fascister och nazister. Frågan är väl egentligen vilken av bilderna av henne som stämmer bäst, partypinglan som förfördes av auran av glamour och makt kring Oswald Mosley eller en kallhamrad kvinna som helhjärtat anslöt sig till andra makens idéer och tankar kring fascismen/nazismen.

Louisa Cannon är så sympatisk att jag bara älskar henne trots att jag emellanåt blir smått frustrerad för att hon är så godtrogen. Jag älskar miljöerna och tidsandan som Jessica Fellowes verkligen har lyckats med. Och det jag tycker allra mest om är att böckerna är riktigt lättlästa och underhållande bladvändare som man lätt slukar på en sittning. Jag har ju tidigare jämfört dess med Agatha Christies pusseldeckare och vissa av likheterna märks också i den  är boken. Den här serien fungerar nog även för dem som i vanliga fall inte läser deckare. Jag ser fram emot nästa del i serien!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Jessica Fellowes websida

Min recension av andra delar av serien

Mysteriet på Asthall