fredag 14 maj 2021

Fem en fredag vecka 19: Överflöd

 

Fullt upp den här morgonen - maken klipper gräs, brorsan ligger inlagd på sjukhus och ringer därifrån med uppdateringar och jag hoppar mellan mina "basstationer", dvs köksbordet med boken på bokstödet, datorn i sovrummet och däremellan telefonen i hallen. Maken har nu kommit in för lunch så då passar jag på att svara på frågorna i Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda. Rubriken den här veckan är

ÖVERFLÖD

----------

1. Vad har du för mycket av hemma?
Kattleksaker som det dräller av överallt som hindrar mig att ta mig fram med rullstolen för de fastnar i hjulen, är i vägen osv. Kartonger med prylar efter min och makens mamma som vi ännu inte hunnit köra till det hyrda förrådsutrymmet med och som vi definitivt inte hinner ens börja sortera ännu. Just nu har vi ett helt rumt fyllt till bristningsgränsen med prylar efter våra mammor.

2. Vad skulle gärna få fyllas på automatiskt i din kyl?
Grönsaker och mjölk. Jag äter kopiösa mängder grönsaker men eftersom maken är ganska ointresserad så har han en tendens att "glömma" köpa tillräckligt mycket. Vi dricker väldigt lite mjölk, men behöver till matlagning (t ex bechamelsås, ostsås, viss soppor osv)

3. Vad är det mest onödiga i världen?
Oj, det finns mycket som är onödigt i världen, både privat och globalt, några exempel är väl onödig konsumtion (överkonsumtion), svält, krig

4. Vad är något du alltid har att ge andra?
Ett vänligt bemötande.Raka, ärliga svar på frågor.

5. Vad kan du göra hur många gånger som helst utan att tröttna?
Gå på loppis- och secondhandrundor tröttnar jag aldrig på.

8 kommentarer:

  1. Visst konsumerar vi för mycket, tänker att jag vill inte hyrd förrådsutrymme, då måste vi rensa innan... sonen var och städade bort sina saker i vårt garage. Vi hade svärfars fina kostymer här alltför länge, men Smyrna ville gärna ha dem. Visst är det kul på loppis! Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  2. loppis är faktiskt kul. jag gillatt se på gamla saker även om jag inte behöver samla på dem.

    SvaraRadera
  3. Tenk å sluppet å handle inn matvarer, tenk å alltid hatt fult kjøleskap. Det ville vært fantasktisk.

    SvaraRadera
  4. Kattleksaker, ja. När jag kommer hem till yngsta dottern dräller det av hundleksaker. Även om hon städar undan, så hämtar vovven den ena efter den andra.
    Jobbigt att härbärgera andras saker och det kräver tid.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  5. Grönsaker vill jag gärna ska fyllas på automatiskt, tänk om det gick. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  6. Katterna lär nog inte göra nåt åt antalet leksaker, så det är nog upp till dig och din man att "röja;-)
    Trean, fyran och femman - där är vi helt överens:-)

    PS. Hoppas att det inte är Covid som din bror har drabbats av... DS.

    SvaraRadera
  7. Visst konsumerar vi för mycket, men handlar vi på loppis och second hand, så använder vi åtminstone resurserna på ett bättre sätt. Att vara rak och ärlig är bra egenskaper. Gillar att veta vad jag har folk! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Jag rensar just nu inför flytt, tack o lov är det bara tre år senast så jag har inte samlat på mig så mycket i min lilla lya. Men nog blir det samlat skräp ändå. Hoppas din bror är på bättringsvägen

    SvaraRadera