fredag 21 maj 2021

Fem en fredag vecka 20: Ett oväntat besök

 

Den här morgonen har varit seg och det tog tid för mig att komma igång, men äntligen börjar jag nu komma igång med lite smått och gott. Och eftersom det är fredag så är det dags att svara på frågorna i Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda. Och temat är perfekt - jag behövde påminnas om de här sakerna för inom de närmaste dagarna kommer brorsan på besök för första gången på ett år. Temat den här veckan är
ETT OVÄNTAT BESÖK

------------------


1. Om 20 minuter får du oväntat besök, vad skulle du behöva städa?
Det första jag alltid gör, nämligen städa gästtoan och badrummet. Vi har väldigt mycket järn och kalk i vattnet än så länge (får ny vattenfiltersystem installerad i höst) så det gör tt toan alltid är det första och sista jag fixar när vi får besök. Plocka undan en massa (mitt "arbetsbord" är vid köksbordet så det samlas en hel del prylar där som egentligen inte behöver eller ska var där.

2. Vad skulle du kunna bjuda på för fika?
Kaffe/Te/O'Boy, smörgåsar, smörgåskex, småkakor. Och från frysen kan jag ta fram pizzabullar,  hallonkaka och finsk blåbärspaj 

3. Hur skulle du behöva fixa till dig?
Totalrenovering! Går i gamla uttjänta mysbyxor och T-shirts (och en gammal "maläten" poncho) när det bara är vi två hemma så vill nog byta om till något lite snyggare om det kommer besök. Fixa håret lite - det får se lite hur som helst ut när det bara är maken och jag hemma. 

4. På frågan hur dagen varit, vad skulle du svara?
Bra men segt och svårt att komma igång med det som ska göras

5. Vad använder du för skäl till att ditt besök behöver gå?
Att jag ska på läkarbesök, provtagning eller behöver förbereda mig för något av det. Det händer ytterst sällan att det behöver gå så långt, vi gillar besökare och de flesta av våra besökare har en känsla för när besöket börjar bli för långrandigt.

9 kommentarer:

  1. Så mycket gott du kan bjuda på när man kommer hem till dej, mums!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vilka bra svar!
    Är ingen manisk städare, men badrum och gästtoa ska alltid vara rena och fräscha. Ja, köket också nu när jag tänker efter;-)
    Så mycket du kan bjuda på när du får oväntat besök. Där ligger jag i lä;-)
    Tycker coronaåret har varit riktigt farligt. Ja, inte bara att C-19 är en hemskt virus, men mångas "beteende" och utseende har ju ändrats totalt i och med att de flesta har jobbat hemifrån och inte behövt "klä på sig" som vanligt. Ja, och de flesta pensionärer har nog också gått ned sig, då de inte fått träffa andra...

    SvaraRadera
  3. Från din fika går ingen hungrig!

    SvaraRadera
  4. imponerande kaffebord! och som sagt - totalrenovering är det som gäller

    SvaraRadera
  5. Det var ingen dålig fika en får när en kommer på besök ;) Roligt med besök efter så lång tid. Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Det blir ju kalafika när man kommer till dig! Skrattar när jag läser BP:s inlägg ovan! Jaaa, kanske är vi många som gått ner oss! Och det är inte bara klädseln, vi är oklippta och osminkade också, men förhoppningsvis inte otvättade! 😂 Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Hela mitt köksbord är belamrat med böcker, korsord, o diverse annat smått. Det är ju favoritplatsen och att äta utan att samtidigt lösa korsord var länge sen jag gjorde...
    finsk blåbärspaj, så gott! På bulldeg? Sån gjorde mamma...mustikkapiirakka

    SvaraRadera
  8. Bra svar, om än sent kommenterat!

    SvaraRadera