söndag 18 augusti 2019

En smakebit på søndag - Fångar i Luxor

Hittills har det här varit en riktig läshelg för mig. Maken har meckat moppe, han har hållit till i garaget mesta tiden, alltså har jag kunnat sitta inne och läsa i lugn och ro. Det har ju också varit perfekt läsväder, grått, lite regnigt och kallt ( i alla fall känns det kallt efter värmen tidigare), så det har varit riktigt mysigt att sitta inne. Till och med kattpojkarna känner av att hösten är här och speciellt Dart vill ha sina mysstunder då jag ligger i soffan och han får ligga och sova på min mage. Jag tror att större delen av söndagen kommer att tillbringas på samma sätt och det ska bli riktigt skönt. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas Flukten fra virkeligheten.  En smakebit på søndag går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

----------------------

Min smakbit kommer från sidan 519 i Fångar i Luxor av Michael Wiander (titeln är länkad till bokus där det finns mer info om boken)


"Dexter satte sig med sin glass-skål framför kunskapsdatabasen och tog av sig hörlurarna.
Nikita pekade på skålen och frågade något, men Dexter hörde inte vad hon sa utan bara nickade och log - ungefär som när någon frågar något mitt under ens favoritfilm, då man har brutit kontakten med omvärlden för de kommande två timmarna och inte vill bli störd...
Dexter såg VERKLIGEN fram emot att lära sig om pyramider och mumier. Det var nästan som en actionfilm - superspännande!! Det pirrade i magen när han tänkte på det. Han hade ju hört så mycket om Egypten under hela sin uppväxt... Mamma pratade jämt om att hennes stora dröm var att få jobba som arkeolog i Egypten och vara med i utgrävningar. 
21:00 vid Cheps-pyramiden, tänkte Dexter.
Nu skulle han bevisa att han var en fullvärdig medlem i Motståndsrörelsen!"


10 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig. ska nog ägna dagen åt läsning imorgon också

    SvaraRadera
  2. verkar lite kul, perfekt läsväder här med.

    SvaraRadera
  3. Låter som en härlig helg, precis en sådan jag skulle vilja ha :)

    SvaraRadera
  4. Ingen dum läshelg låter det som. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Størstedelen av min søndag skal brukes til å lese ferdig Barnas bok (jeg har 100 sider igjen). Men jeg har også lyst til å lese boken jeg har smakebit fra. Så jeg får lese dobbelt så fort :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Låter äventyrligt och bra. Tack för smakbiten! Skönt det låter med svalare väder. Här är alldeles kvavt o kvalmigt idag, natten var dessutom extra jobbigt varm, åska lär visst väntas till kvällen... hoppas luften klarnar upp sen. Mysigt med sovande katt på magen. :)

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbit, ha en fortsatt fin läs-söndag

    SvaraRadera
  8. Vår katt är också mera inomhus nu!

    SvaraRadera
  9. En serie alltså, har jag just googlat mig till. Kände inte till den. Kanske vore något att läsa för min Astrid.

    SvaraRadera